مصرف غذاهای کلسیم دار و ورزش کردن

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

مصرف غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین د و انجام حرکات ورزشی iبه منظور حفظ سلامت و استحکام استخوان ها دو اصل مهم در پیشگیری از پوکی استخوان است.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از وب دا، دکتر پاتریشیا خشایار دبیر مرکز تحقیقات استئوپروز با بیان این که سه دسته فعالیت ورزشی برای بیماران مبتلا iبه پوکی استخوان توصیه می شود،‌ گفت:  ورزش های تحمل وزن که در این ورزش ها، عضلات و استخوان ها بر خلاف جهت نیروی جاذبه فعالیت می کنند در این نوع ورزش ها، پا و ساق پا وزن بدن را تحمل کرده و فشار بدن بر روی استخوان های مرکزی، یعنی مهره ها و لگن وارد می شود.

دکتر پاتریشیا خشایار افزود: از جمله این ورزش ها می توان iبه دویدن آهسته، پیاده روی، بالا رفتن از پله ها، ورش های هوای، والبال، بسکتبال و راه رفتن در آب اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ورزش های مقاومتی فعالیت هایی می باشند که با استفاده از کشش عضلات، iبه تقویت توده عضلانی و استحکام استخوان کمک می کند این ورزش ها شامی وزنه برداری، ژیمناستیک، شنا، دوچرخه سواری و کار با دستگاه های ورزشی ثابت است.

دکتر خشایار یادآور شد: فعالیت هایی که وضعیت قرار گیری بدن در حلت نشسته و ایستاده را تصحیح می کند برای بیماران مبتلا iبه پوکی استخوان بسیار مفید است.

وی بیان کرد: فعالیت های روزانه واکثر ورزش های ترکیبی از هر دو نوع حرکت های تحمل کننده و مقاومتی است و داشتن یک شیوه زندگی سالم و انجام فعالیتهای جسمی مختلف iبه تقویت عضلات و استحکام بخشیدن استخوان ها و در نتیجه پیشگیری از پوکی استخوان منجر خواهد شد.

دبیر مرکز تحقیقات استئوپروز گفت: در بیماران مبتلا iبه پوکی استخوان iبه ویژه در ناحیه مهره ها و لگن، ورزش با شدت زیاد  فعالیت هایی که خطر سقوط ا افزایش می دهد ممنوع است.

وی با بیان این که نوع ورزش در اشخاص سالمند با توجه iبه میزان کاهش توده استخوانی متفادت است، ابراز داشت:‌ برای اشخاص مسن تر، ورزش های نگه دارنده وزن مانند شنا، پیاده روی در آب، دوچرخه سئاری و دوچرخه ثابت مناسب است.

دکتر خشایار خاطرنشان کرد: این ورزش ها قدرت عضلانی را افزایش داده و iبه حفظ iبهتر تعادل و در نتیجه کاهش خطر سقوط کمک می کند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.