مصرف فست فودها در ابتلا به بیماری‌های التهابی روده موثر است

یک فوق تخصص گوارش، ۲۵ تا ۴۰ سالگی را شایع‌ترین سن بیماری‌های التهابی روده دانست و اظهار داشت: عوامل محیطی و تغییر نوع تغذیه و گرایش افراد به غذاهای فست فود از مهمترین علت ابتلا به این بیماری است.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، به نقل از ایسنادکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری‌های التهابی روده، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو (کولیت زخمی) را شامل می‌شود، افزود: در این بیماری‌ها، دیواره روده متورم، ملتهب و زخمی شده و فرد به مشکلات گوارشی دچار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرون می تواند تمام قسمت‌های لوله گوارش از دهان تا مقعد را درگیر کند، اظهارداشت: این بیماری بر لایه‌های عمیق پوشش لوله گوارش اثر می گذارد و می تواند باعث ضایعات بالا و پایین در بین مناطق سالم شود.این فوق تخصص گوارش با بیان این مطلب که اغلب این بیماری بر روده کوچک، بزرگ و یا هر دو اثر می گذارد، گفت: بافت روده‌ای ممکن است تبدیل به مناطق کم عمق، دهانه مانند و یا زخم های عمیق شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۲۵ تا ۴۰ سالگی را شایع‌ترین سن بیماری‌های التهابی روده دانست و اظهار داشت: عوامل محیطی و تغییر نوع تغذیه و گرایش افراد به غذاهای فست فود از مهمترین علت این بیماری است.

دکتر ابراهیمی دریانی در ادامه به کولیت اولسراتیو (کولیت زخمی) اشاره کرد و افزود: کولیت زخمی فقط روده بزرگ (کولون) و رکتوم (راست روده) را درگیر می‌کند و التهاب و زخم، تنها بر پوشش سطحی این مناطق اثر دارد. در حالی که بیماری کرون بر عمیق‌ترین پوشش اثر می‌کند.

گرفتگی عضلات شکم و مدفوع خونی را از مهمترین علائم بیماری‌های التهابی روده
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درد و یا گرفتگی عضلات شکم و مدفوع خونی را از مهمترین علائم بیماری های التهابی روده عنوان کرد و گفت: اسهال، کاهش وزن، زخم دهان، مشکلات پوستی مانند خارش، آرتریت و مشکلات چشمی از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری اغلب در شروع سن نوجوانی، جوانی و حتی در کودکان هم رخ می دهد، افزود: سابقه خانوادگی ۲۸ درصد شانس ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را افزایش می‌دهد.

دریانی با تاکید بر اینکه بیماری التهابی روده (IBD) همان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) نیست، بیان کرد: بیماران دچار بیماری التهابی روده دارای التهاب، زخم و دیگر آسیب‌های آشکار در داخل دستگاه گوارش است اما بیماران دچار سندروم روده تحریک پذیر هیچ گونه آسیبی ندارند بلکه دچار علائمی از قبیل گرفتگی روده‌ها (دل درد)، اسهال و یبوست می‌شوند.

وی یکی از راه‌های تشخیص بیماری‌های التهابی روده را آزمایش خون دانست و افزود: سی تی اسکن، کولونوسکوپی و نمونه برداری از دیگر راه‌های تشخیص است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.