مصرف فیبر از هم اکنون برای پیشگیری از بیماری قلبی

مدت زمانی طولانی است که بر این امر واقفیم که رژیم پرفیبر می تواند در روند کاهش وزن، کاهش کلسترول و بهبود فشار خون بالا نقش به سزایی داشته باشد.

مدت زمانی طولانی است که بر این امر واقفیم که رژیم پرفیبر می تواند در روند کاهش وزن، کاهش کلسترول و بهبود فشار خون بالا نقش به سزایی داشته باشد. رژیم پرفیبر عبارت از مصرف بیش از ۲۵ گرم فیبر در طول روز می باشدکه البته این  میزان می بایست به صورت طبیعی از مواد غذایی دریافت شود و نه از غذا های فر آوری شده و مکمل ها.

در مطالعه ای که اخیراً انجام شده ۱۱ هزار شرکت کننده بزرگسال حضور داشتند که برنامه غذایی، وضعیت فشار خون، کلسترول، سیگار و سابقه ابتلا به دیابت در شرکت کنندگان بررسی شد و سپس از یک دستورالعمل برای پیش بینی خطر بیماری قلبی در طول زندگی استفاده شد.

نتایج  مطالعه حاکی از آن بود که  احتمال ابتلا به بیماری قلبی در جوانان (بین سنین ۲۰-۳۹سال) و میانسالان (بین سنین ۴۰ تا ۵۹ سال ) با بیشترین حد مصرف فیبر در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف فیبر را داشتند؛ به طور معنی داری کمتر بود. درحالی که در افراد مسن تر (بین ۶۰ تا ۷۹ سال) مصرف غذایی فیبر ارتباط معنی داری با کاهش خطر بیماری قلبی در طول زندگی نداشت. بنابراین اثرات مثبت فیبر با مصرف طولانی مدت آن حاصل می شود. عدم تاثیر مثبت در مصرف فیبر در سالمندان به نظر می آید که ناشی از آن باشد که آنها قبل از شروع مصرف فیبر دچار خطرات بیماری قلبی شده بودند و زمینه ابتلا به آن مدت ها قبل در آنها ایجاد شده است.

نکته عملی: بر طبق مطالعات انجام شده، مشاهده شد که شروع مصرف فیبر جهت جلوگیری از بیماری قلبی در طول زندگی می بایست از  دوران جوانی و میانسالی آغاز شود تا بیشترین فایده را در بر داشته باشد، لذا اگر در سنین جوانی و میانسالی هستید پیشنهاد می کنیم از هم اکنون فیبر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. بدیهی است که  مصرف فیبر کافی برای ارتقای سلامت افراد مسن تر نیز مفید است ولی نه به میزان جوانی.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.