مصرف قهوه و چای در تابستان و کم شدن آب بدن

تغذیه > نوشیدنی‌ها  – 
یک متخصص تغذیه گفت: کاهش مایعات در بدن سبب گرمازدگی می‌شود و ما همزمان با از دست دادن مایعات در بدن سدیم و املاح نیز از دست می‌دهیم بنابراین نمی‌توانیم آب ساده را جایگزین کنیم و یکی از علت‌هایی که در فصل تابستان مردم مایل به خوردن مایعات شیرین مانند شربت هستند همین امر است.

مریم مهر‌آزی در گفت گو با فارس ادامه داد: بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی خوردن آب حاوی چند قطره آبلیمو و کمی نمک است که می‌تواند جلوی گرمازدگی را تا حدی بگیرد.

مهرآزی استفاده از میوه و سبزی‌جات به خصوص هندوانه، طالبی و خربزه را یکی از راه‌های تامین آب از دست رفته در فصل تابستان عنوان کرد و گفت: استفاده از عرقیاتی که طبع خنک دارند مانند بیدمشک و کاسنی می‌تواند بسیار مفید باشد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرار‌آور است و سبب از دست دادن آب بدن می‌شود و توصیه می‌کنیم آنهایی که عادت به خوردن چای دارند نهایتاً چای کمرنگ بنوشند.وی افزود: نوشیدنی‌های گاز‌دار ترجیحاً نباید استفاده شود چرا که دستگاه گوارش را به هم می‌ریزند و خوردن خاکشیر و شربت به لیمو بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از گرمازدگی است.

مهرآزی گفت: تخم شربتی (دانه گیاه ریحان) به علت اینکه بعد از مصرف، دانه‌ها لعابدار می‌شوند بهترین راه برای نگهداشت آب بدن است. همچنین مایعات خیلی سرد را فوراً نباید نوشید چرا که تعادل سیستم گوارش و ایمنی را بر هم می‌زند.


اخبار اخبار سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.