مصرف مایعات بسیار در پیشگیری از گرمازدگی

۰۴ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : یک متخصص داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برای پیشگیری از گرما زدگی، اشخاص از فعالیت بسیار در محیط های گرم و  مرطوب اجتناب و از پوشیدن لباس های تیره و گرم پرهیز کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ دکتر محمد مهدی حیاتبخش عباسی گفت: گرمازدگی به حالتی اطلاق می گردد که انسان در محیط با درجه حرارت بالا فعالیت کند و به سبب تعریق بیش از حد، درصدی از آب بدن خود را  از دست دهد.

وی اظهار کرد: درصورتی که حجم از دست داده شده آب بدن جبران نگردد عملکرد تعدادی از ارگان های داخلی بدن مختل می گردد  و فرد در معرض تهدید حیات قرارمی گیرد.

وی با بیان اینکه هنگام تعریق علاوه بر آب مقداری نمک  هم از دست داده می گردد ، گفت: سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ  از علائم اولیه گرمازدگی به شمار می رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: رسیدگی و درمان نکردن علائم اولیه در فرد مبتلا به  گرمازدگی ممکن است او را  با علائمی چون بی حالی و  ضعف، کاهش سطح هوشیاری، کاهش حجم ادرار و  نارسائی کلیه  روبرو کند .

وی با بیان اینکه  فرد گرمازده را باید به مکان خنک تری انتقال داد و برای او پاشویه و یا بدن شویه با آب سرد صورت گیرد، گفت: برای این گونه اشخاص، مایعات حاوی آب نمک و مختصری شکر  تجویز می گردد،  البته اگر بیمار قادر به خوردن خوراکی نیست باید این محلول ها به صورت وریدی انجام شود.

دکتر حیاتبخش عباسی ادامه داد: درصورتی که گرمازدگی در فرد مبتلا شدید باشد به طوری که مقدار بسیاری از حجم آب بدن او از دست برود، بیمار باید به بیمارستان منتقل شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.