مصرف مداوم نان سفید، کم خونی می‌آورد

۰۷م آذر ،

60-58.jpg

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: استفاده از نان‌های سفید مضرات بسیار قابل توجهی به همراه دارد به طوری که ابتلا به کم خونی در صورت استفاده مداوم از عوارض این نوع نان‌ها است.

دکتر رسول دشتی گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در جریان سبوس گیری مقادیر فراوانی از املاح معدنی مثل آهن، کلسیم، فسفر، روی و منیزیم دور ریخته می‌شود که به سفیدی بیشتر نان می‌انجامد که این نان سبب چاقی بیشتر می‌شود و کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون بالا می‌رود.

وی بزرگترین عامل مرگ و میر در جامعه را بیماریهای قلبی دانست و خاطرنشان کرد: عامل اصلی افزایش بیماریهای قلبی مصرف نان سفید در جامعه است. مصرف نان‌های سفید و سبوس گیری شده منجر به افزایش بیماری‌های قلبی می‌شود که عامل اصلی مرگ و میر در جامعه است.

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه در حال حاضر نانوائی‌ها در تهیه نان بجای آرد خبازی ۱۲ یا ۱۵ درصد سبوس گیری شده، از آرد سفید قنادی که ۱۸ درصد سبوس گیری شده استفاده می‌کنند، اضافه کرد: به منظور پیشگیری از افزایش ابتلاء به بیماریهای چاقی، فشار خون و کم خونی و سایر عوارض ناشی از مصرف نان‌های سفید در استان ایلام، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمانهای ذیربط تشکیل و در خصوص افزایش آگاهی مردم در زمینه مزایای استفاده از نان‌های تیره و سبوس دار از طریق شرکت کارشناسان در برنامه‌های صدا وسیمای استان و رسانه‌های مختلف اقدام نماید.

دشتی یادآور شد: تغییر ذائقه مردم و استقبال آنان از نان‌های حاوی سبوس قطعا راهگشا خواهد بود زیرا کارخانجات آرد توانائی تولید آرد با درصدهای مختلف سبوس را دارند و نانوایان در صورت استقبال مردم می‌توانند از آرد دارای سبوس بیشتر در تهیه نان استفاده نمایند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.