مصرف مواد روانگردان در کشور کاهش یافت

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : استادیار روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی گفت:در جلسه ای که مسئولان حوزه مبارزه با مواد مخدر حضور داشتند اعلام شد با توجه به ارائه آموزش‌ها در زمینه آگاهی بخشی در مقوله مواد روانگردان خوشبختانه مصرف مواد روانگردان در کشور کاهش یافته است.

سید مهدی صابری در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح شرایط اجتماعی مجرمان بخصوص در حوزه روانپزشکی اظهار داشت: ما انتطار اینکه جامعه‌ای داشته باشیم که جرم در آن وجود نداشته باشد و بیماری نیز در آن نباشد و همه سالم باشند بسیار دور از ذهن است. ولی می‌توانیم مثل بسیار از ممالک و جوامع به زیرساخت‌ها توجه کنیم و با پیشگیری‌های اولیه آن میزان جرم و جنایت را کاهش دهیم.

وی افزود: به عنوان نمونه در چند سال اخیر شیوع مصرف مواد روانگردان به خصوص از نوع محرک‌های روانی در بین جوانان بسیار شده است و جوانان بدون اینکه آگاهی داشته باشند که این مواد چه تخریبی می‌تواند از نظر روانی برای آنان در پی داشته باشد به سمت این مواد گرایش پیدا می‌کنند.

صابری با اشاره به ارائه آموزش‌ها در این زمینه به آحاد جامعه ادامه داد: بنده در یکی از جلساتی که مسئولان در حوزه مبارزه با مواد مخدر حضور داشتند اعلام شد از وقتی که این آگاهی‌ها در زمینه مواد روانگردان بسیار شده است و رسانه‌ها و روزنامه‌ها خبرها متعدد از جرم و جنایت ناشی از مصرف مواد روانگردان منتشر کردند یا در ادامه آن برنامه‌های تلویزیونی در این مقوله ساخته شده است گرایش به مواد روانگردان رو به کاهش رفته است. البته این به معنای آن نیست که هنوز به آن حدی رسیده باشیم که ما انتظار داشته ایم.

وی تصریح کرد: ولی به هر حال این آموزش‌ها برای جلوگیری از استفاده مواد روانگردان مفید واقع شده است و در قبل ما این آموزش‌ها را نداشتیم و همیشه به طرز نادرستی سعی می‌کردیم مشکلی که وجود دارد را یک مدتی مخفی کنیم یا راجع به آن صحبت نکنیم و حال وقتی تدبیری در این زمینه نکنیم این مباحث نیز به نحو احسن پیش نخواهد رفت و در نتیجه مشکلات آن موقع خود را نشان می‌دهد و وقتی این مشکلات خود را نشان داد تازه به فکر حل این مشکلات می‌افتیم و تازه آن موقع به فکر پیشگیری از نوع دوم سوق پیدا می‌کنیم که از اهمیت کمتری برخوردار است و آنجا تازه می‌خواهیم مشکل را درمان کنیم و باید این اشخاص را معالجه کنیم.

صابری خاطرنشان کرد: بنده تصورم این است که ما باید بیشتر متکی شویم به ارائه آموزش‌ها به آحاد جامعه و بنده انتقادی که به جامعه روانپزشکان دارم که خودم هم عضوی از آنها هستم این است که ما اطلاعات و آموزش کافی را به مردم ارائه نداده‌ایم و شاید شرایط آن نیز آنچنان که باید و شاید فراهم نبود و متاسفانه در بعضی از رسانه‌ها اشخاصی می‌آیند به صورت سلیقه‌ای در این موارد صحبت می‌کنند و کمتر از روانپزشکانی که درگیر مسائل اجتماعی می باشند و این پیامدها را تا انتها دیده‌اند با آنها صحبت شده است بلکه یک تعداد اشخاصی که تئوری‌ها و فرضیه‌هایی که بعضی در خارج از کشور مثل اروپا و آمریکا نشسته‌اند و این فرضیه‌ها را ارائه کردند این مباحث براساس این تئوری‌ها تحلیل می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.