مصرف نوشابه‌های ورزشی مساوی با دوپینگ


مصرف نوشابه‌های ورزشی مساوی با دوپینگ

۱۳:۰۹ (سه شنبه ۱۰ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

خبیری در خصوص نوشیدنی‌های ورزشی که ورزشکاران به صورت دست‌ساز مصرف می‌کنند، می‌گوید: کربوهیدرات این نوع نوشیدنی بیشتر از ‌۸ درصد نباید باشد زیرا مشکلاتی از قبیل افزایش قند و به دنبال آن افزایش انسولین بدن، افت سریع قند خون و احساس خستگی را در پی دارد.

ورزشکارانی که در مناطق با رطوبت نسبی زندگی می‌کنند یا افرادی که تعریق شدید دارند، چون دفع الکترولیت در این افراد بالاست توصیه می‌شود مقداری نمک طعام و کلرید سدیم معمولی را در ‌۱ تا ۵/۱ گرم این محلول اضافه کنند.

برخی کارخانه‌های تولیدکننده نوشابه‌های ورزشی در جهت ایجاد رقابت برای فروش، ترکیباتی که روی بطری قید نمی‌شود را اضافه می‌کنند که به نوعی ورزشکار را ترغیب کند از انواع مارک‌های خاصی از نوشیدنی استفاده کند که مسئله عدم قید ترکیبات، ممکن است خطرآفرین باشد.

مصرف نوشابه‌های ورزشی تولید کارخانه‌ها به هیچ وجه به ورزشکاران و افراد عادی توصیه نمی‌شود و جزو مواد ممنوعه برای ورزشکاران است، اگر فردی از روی ناآگاهی از این مواد استفاده کند و تست دوپینگ انجام دهد جواب آزمایش او مثبت خواهد بود.

مواد به کار رفته در نوشابه های انرژی زا
نوشابه‌های انرژی‌زا در واقع نوشیدنی‌هایی هستند که افزودنی‌هایی از قبیل محرک‌های مجاز، ویتامین‌ها (خصوصاً ویتامین B ) و مواد معدنی که تولید انرژی می‌کنند، در آن‌ها به کار رفته است. دیگر مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی‌ها اغلب؛ کافئین، گیاه گوارانا (guarana )، دانه قهوه، ساخارین، کراتین و… هستند.

در برخی از آن‌ها ممکن است مقدار زیادی گلوکز یا شکر نیز به کار رفته باشد. این نوع از نوشیدنی‌ها بیشتر در میان جوانان، دانش آموزان، افراد پرتحرک و ورزشکاران طرفدار دارد. برای این که این نوشیدنی‌ها هر چه بیشتر به نوشابه‌های عادی شبیه شوند، به اغلب آن‌ها اسانس و رنگ اضافه می‌کنند./


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.