مصرف چربی های ترانس میزان کلسترول بد را افزایش می دهد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

محققان آمریکایی اعلام نمودند با وجودی که چربی های ترانس میزان کلسترول بد خون یا ال دی ال را افزایش می دهند تاثیر ثابتی بر میزان قند خون نمی گذارند.

به گزارش تفسیری خبرنگار iبهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون در تحقیقاتی که در نشریه تغذیه بالینی آمریکا انتشار یافت اعلام نمودند قند خون و انسولین ( هورمونی که میزان قند خون را تنظیم می کند ) صرفنظر از اینکه اشخاص چه مقدار چربی ترانس می خورند ، یکسان می باشند.

کریستوس مانتزوروس رئیس گروه تحقیق دانشکده پزشکی هاروارد گفت : « رابطه بین چربی های ترانس و میزان کلسترول بالا کاملا پذیرفته شده است اما اثر آن بر کنترل قند خون روشن نیست.

وی افزود : « گرچه نتایج مطالعات دیگر نشان داده است که مصرف اسید چربی ترانس احتمالا با مقاومت در برابر انسولین و دیابت مرتبط است اما بررسی های مختلف نتایج ضد و نقیضی داشته است. »

چربی های ترانس در فراورده های حیوانی و روغن های گیاهی که iبه صورت شیمیایی فرآوری شده اند ، یافت می شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا در پاسخ iبه مطالعات مربوط iبه مصرف بالای این ماده خطر آفرین برای قلب ، تولید نمایندگان مواد غذایی و خوراکی را iبه نصب برچسب چربی ترانس روی بسته بندی های خوراکی ملزم نموده است.

برخی شهرها و ایالات آمریکا استفاده از چربی های ترانس را در رستوران ها یا مدارس ممنوع نموده اند.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد iبه مدت چند هفته میزان قند خون ، انسولین و کلسترول دویست و هشت نفر را که تحت رژیم غذایی با مصرف بالای چربی های ترانس بودند  در پنج تحقیق مورد بررسی قرار دادند و سپس برای چند هفته چربی های دیگری نظیر روغن نخل و سویا را جایگزین چربی های ترانس نمودند.

در این تحقیقات ، اشخاصی که رژیم غذایی حاوی چربی های ترانس داشتند با اشخاصی که رژیم غذایی بدون چربی ترانس داشتند مقایسه شدند و هیچ تغییری در میزان قند خون یا انسولین این اشخاص بوجود نیامد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری رویترز ، اما محققان دریافتند میزان کلسترول خوب یا اچ دی ال در طول چند هفته مصرف چربی های ترانس کاهش و میزان کلسترول بد یا ال دی ال افزایش یافت./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.