مصرف چربی سوزها مثل داروی ونوستات یا ارلیستات و زنیکال چه عوارضی دارد ؟

مصرف چربی سوزها مثل داروی ونوستات یا ارلیستات و زنیکال چه عوارضی دارد ؟
کد مطلب : ۳۶۲۹۲۱

از عوارض مصرف چربی سوزها مثل داروی ونوستات یا ارلیستات و زنیکال می توان به این نکات اشاره کرد ؛

دکتر سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و تناسب اندام اذعان داشتند ،«ونوستات» یا «زنیکال» نام‏های تجاری مختلف «اورلیستات» است که جزو داروهای مهارکننده جذب چربی محسوب و داخل و خارج از کشور تولید می‌شود. مصرف زنیکال به‌دلیل عدم جذب چربی‏ها باعث دفع مدفوع پرچرب می‏ شود و بوی بسیار زننده ‏ای ایجاد می‏کند.

دکتر مظهری اشاره داشتند سردرد و کاهش جذب ویتامین‏های محلول در چربی (ویتامین‏های E، D، A وK) نیز از دیگر عوارض شایع داروی ونوستات یا ارلیستات و زنیکال است و به همین دلیل پزشک مصرف این دارو را برای مدت زمان مشخص توصیه و مصرف مکمل این ویتامین‏ها را هم در طول درمان با این دارو تجویز می‏ کند. دکتر مظهری در مورد عوارض داروهای چربی ساز توصیه داشتند در ۳ هفته اول مصرف زنیکال، عوارضی مانند دفع مدفوع مکرر و چرب، اسهال، اضطراب، سرگیجه و ناراحتی‏های روده‏ ای بروز می‏ کند و در موارد نادری باعث خشکی پوست و اختلال در مفاصل می‏شود.

از آنجا که استفاده از این دارو، باعث کاهش قندخون می‏شود بنابراین باید تغییرهایی در مصرف انسولین و داروهای پایین ‏آورنده قندخون بیماران دیابتی ایجاد کرد و به همین دلیل مصرف این دارو در این بیماران توصیه نمی‏شود. به علاوه احتمال بروز سنگ‌ کلیه هم در افرادی که سابقه این مشکل را دارند با مصرف زنیکال افزایش پیدا می‌کند. به‌طور کلی مصرف این دارو های چربی سوز برای کودکان، زنان باردار یا شیرده، افراد مبتلا به دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا، بیماری‏های قلبی- عروقی و پرکاری تیرویید توصیه نمی‏شود.

دکتر مظهری در مورد عوارض قرص های چربی سوز تاکید داشتند اگر چه اورلیستات جذب چربی را مهار می‌کند اما همیشه موثر نیست و نمی‏توان بعد از مصرف هرغذای چربی با خیال راحت یک قرص ونوستات خورد. فراموش نکنید هر فردی کاندید مناسبی برای دارودرمانی نیست و اگر بسیاری از بیماران دچار اضافه وزن، حتی با گرفتن رژیم‌غذایی کم‌چرب یا آب پزکردن غذاها، وزنشان پایین نمی‌آید، مشکل چربی دریافتی نیست بلکه بی‌نظمی در مصرف وعده‌های غذایی و ریزه‌خواری است. ونوستات را بدون نسخه هم می‌توان از داروخانه خریداری کرد اما نباید این دارو خودسرانه مصرف شود و مصرف آن حتما باید تحت‏ نظر متخصص تغذیه و در کنار رژیم‌غذایی کم‌کالری باشد. فراموش نکنید اگر عادت غذایی افراد اصلاح شود، هیچ نیازی به مصرف داروهای لاغری نیست. حتی تولید‌کنندگان اورلیستات نیز ادعا نمی‌کنند که فقط با مصرف این دارو و بدون رژیم‌ و ورزش می‌توان وزن کم کرد. اگر پزشک مصرف دارو را لازم بداند، باید تحت‌نظر او و در یک دوره و در کنار مصرف مکمل‌ها باشد تا فرد دچار هیچ کمبودی نشود.

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.