مصرف کلسیم بدون ویتامین k2 خطرآفرین است

یک کارشناس ارشد حوزه پزشکی گفت: مصرف کلسیم بدون ویتامین k2 خطرآفرین است زیرا سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

 مریم مختاری گلپایگانی در گفت‌و‌گو با فارس، اظهارداشت: مصرف کلسیم بدون ویتامین k2 خطرآفرین است زیرا تحقیقات اخیر علمی نشان می‌دهد که ‌مصرف مکمل کلسیم که برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان به صورت موکد توصیه می‌شود بدون ویتامین k2 نه تنها بافت استخوانی را آنطور که مورد انتظار است تقویت نمی‌کند بلکه سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد.
 
وی افزود: کلسیم موجود در مواد غذایی و مکمل‌های دارویی پس از مصرف وارد خون شده و می‌بایست از طریق خون به اندام‌های هدف که عمدتأ استخوان‌ها هستند منتقل شوند.
 
مختاری ادامه داد: نوعی پروتئین خاص در دیواره رگ‌ها وجود دارد که مسئول انتقال کلسیم از خون به بافت استخوانی است و این پروتئین باید با ویتامین k2 فعال شود تا بتواند به وظیفه خود عمل کند که در صورت فقدان k2؛ مقادیر بالایی از کلسیم به جای بافت استخوان در دیواره رگ‌ها رسوب می‌کند و به مرور زمان باعث تصلب شرائین و گرفتگی عروق شده و ممکن است به سکته قلبی منجر شود.
 
این کارشناس ارشد حوزه پزشکی بیان داشت: توصیه می‌شود افرادی که ملزم به استفاده کلسیم اضافی در رژیم غذایی خود هستند از مکمل‌هایی استفاده کنند که محتوی کلسیم و k2 بوده و یا علاوه بر مصرف مکمل‌های کلسیم به صورت جداگانه k2 را دریافت کند.
 
وی تصریح کرد: از آنجایی که رسوب کلسیم در دیواره عروق از سنین پایین آغاز می‌شود و به ویژه برای افرادی که دارای سوابق بیماری‌های قلبی در خانواده هستند مصرف k2 به عنوان پیشگیری توصیه می‌شود و قابل ذکر است بیمارانی که داروهایی مانند وارفارین یا هپارین دریافت می‌کنند برای مصرف k2 حتمأ باید با پزشک خود مشورت کنند.
 
مختاری خاطرنشان کرد: محصولات مرتبط با k2 هنوز به جامعه پزشکی کشور ما معرفی نشده و حتی بسیاری از پزشکان نیز از لزوم مصرف آن بی اطلاعند و این محصولات با نام استئوکینون و کاردیوکینون به تازگی به کشور وارد شده و به مرور در دسترس پزشکان و بیماران قرار خواهد گرفت


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.