مصرف کورتن باعث ایجاد خال در بدن می شود

مصرف بعضی از داروها مانند کورتن احتمال ایجاد شدن خال در بدن را افزایش می دهد.

دکتر همایون مژدهی آذر متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: خال عبارت است از یک تومور خوش خیم پوستی از سلولهای رنگ ساز پوست و مخاط ایجاد می شود.
 
وی افزود: خیلی به ندرت خال ها به صورت مادر زادی وجود داشته و اغلب آنها از سه تا ۵ سالگی ظاهر می شود ایجاد خال برنامه ریزی شده در شناسنامه ژنتیکی فرد وجود دارد ما در پیدایش خال دخالت نداریم و معمولا با یک سرعت ثابت ولی کند در پی چندین دهه تعدادش به میزانی که تعیین شده می رسد.
 
مژدهی آذر بیان کرد: خال ها انواع مختلف دارد یک نوع مادر زادی و نوع دیگر غیر مادر زادی تقسیم می شود.
 
مادر زادی هم به انواع مختلف تقسیم می شود که یکی از شایع ترین آنها خال های معمولی و پر مو است یعنی روی خال مو وجود دارد.
 
وی ادامه داد: خال های غیر مادر زادی به صورت هم سطح پوست یا کمی برآمده باشد و به رنگهای قهوه ای روشن، تیره و یا سیاه و یا در بعضی مواقع بدون رنگ خواهد بود.
 
مژدهی آذر بیان داشت: خال ها به خودی خود در اکثریت موارد بیماری محسوب نمی شوند و یاخته طبیعی است.
 
در بعضی شرایط باید به خال توجه شود به خصوص خال های مادر زادی اگر اندازه اش بزرگ شود باید سریع خال را برداشت و یا خال هایی که به طور ناگهانی رشد می کنند یا خالهایی که تقارنشان به هم می خورد، خال هایی که چند رنگی می شوند یا خالهایی که دردناک می شوند.
 
مژدهی آذر تشریح کرد: هر گونه تغییر غیر متعارف از سیر چند ساله خال می تواند ما را مشکوک کند و باید پزشک را در جریان قرار دهد تا اقدامات تشخیصی را انجام داده و رفع کند.
 
وی تصریح کرد: خال ارتباطی با عفونت داخلی ندارد و با جنبه ارثی هم ارتباط ندارد و در موارد نادر جنبه ارثی پیدا می کند.
 
مژدهی آذر متذکر شد: خال در بعضی موارد موقع جهش رشدی بچه ها ، دوران بارداری، مصرف بعضی از داروها مانند کورتن و یا در افرادی که دیالیز می کنند به طور ناگهانی زیاد می شود جای نگرانی است.
 
وی توصیه کرد:در مواردی که خال از نظر ظاهری زننده باشد اقدام به برداشت می کنیم درمان به صورت عمل های جراحی و یا دستگاههای لیزر که خال را تخریب می کنند اگر خال به طور کامل برداشته نشود ممکن است خال دوباره برگردد باید برای برداشت خال درمان کامل انجام شود./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.