مصرف یک وعده قلیان معادل ۲۰ نخ سیگار است

سلامت > عمومی– ممتازنیوز:
مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، گفت: حجم دود استنشاق شده ناشی از یک وعده مصرف قلیان ۱۰ تا ۲۰ برابر مصرف یک نخ سیگار است.

به گزارش مهر، مهندس خدیجه محصلی اظهار داشت: هر وعده قلیان برابر با مصرف یک پاکت سیگار است و دود قلیان مجموعه‌ای از مواد سرطان‌زای ناشی از سوختن ذغال است که این مواد عامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های شناخته شده اند و خطر انتقال بیماری‌های عفونی همچون سل، هپاتیت و برخی بیماریهای ویروسی را به دلیل استفاده مشترک از قطعه دهانی به وجود می‌آورد.

وی افزود: احتمال بروز برخی بیماری‌های ویروسی به دلیل استفاده مشترک از قطعه دهانی در هنگام مصرف قلیان افزایش می‌یابد.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باور عمومی بر آن است که عبور دود از میان آب درون محفظه‌ای شیشه‌ای قلیان موجب تصفیه آن می‌شود اظهار داشت: این باور اشتباه محض بوده و بر خلاف باورهای سنتی حجم دود استنشاق شده ناشی از یک وعده مصرف قلیان ۱۰ تا ۲۰ برابر مصرف یک نخ سیگار است.

وی افزود: قلیان نه تنها تمام ۴ هزار ماده سمی و ۷۰ ماده سرطان‌زا موجود در سیگار را داراست بلکه مونوکسید کربن بیشتری را تولید می‌کند.

محصلی با بیان اینکه مصرف دخانیات یکی از عمده‌ترین علل مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود گفت: خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات در افراد غیر سیگاری و یا قلیانی که در معرض دود به ویژه در محیط‌های بسته قرار دارند نیز همچون افراد سیگاری وجود دارد.

هفته جهانی بدون دخانیات ۴ تا ۱۰ خرداد ماه با شعار “تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع”، برگزار می‌شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. تارا:

    ممنون جالب بودمن میدونستم قلیون ضررداره ولی نه تااین حد،خودم قلیون زیادمیکشم ولی سیگارو بدترمیدونستم بااین مطلب دیگه لب به قلیون نمیزنم بازم ممنون بابت مطلب زیباتون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.