مصری‌ها به قانون اساسی تازه« آری» گفتند/ اسلام منبع قانونگذاری

۵ م دیماه ،

بر اساس اعلام نتایج رسمی و با رای بیش از ۶۳درصد

بر اساس اعلام نتایج رسمی، مردم مصر به قانون اساسی تازه این کشور که اسلام منبع اصلی تدوین آن بوده است، با اکثریت آراء «آری» گفتند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، «سمیر ابوالمعاطی» رئیس کمیته عالی انتخابات مصر لحظاتی پیش در کنفرانس خبری نتایج نهایی و رسمی همه پرسی قانون اساسی را اعلام کرد.

بر اساس نتایج اعلام شده از مجموع ۱۷میلیون شرکت کننده در همه پرسی ۶۳٫۸ درصد مردم به پیش نویس قانون اساسی رای مثبت دادند.

همچنین ۳۶٫۲ درصد به این پیش نویس رای منفی می دادند.

همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی تازه مصر طی دو مرحله یکی در روز شنبه ۱۵ دسامبر(۲۵ آذرماه) و مرحله دوم روز شنبه ۲۲دسامبر(۲ دیماه) برگزار شد.

مرحله اول همه‌پرسی در ۱۰ استان اعم از قاهره، اسکندریه، الدقهلیه، الغربیه، الشرقیه، أسیوط، سوهاج، أسوان، شمال سینا وجنوب سینا برگزار شد.

مرحله دوم نیز در ۱۷ استان برگزار شد که عبارتند از: الجیزه، البحیره، المنیا، القلیوبیه، المنوفیه، کفر الشیخ، قنا، الفیوم، بنى سویف، دمیاط، الاسماعیلیه، الاقصر، بورسعید، السویس، البحر الاحمر، مرسى مطروح، الوادى الجدید.

تدوین پیش‌نویس قانون اساسی تازه از سوی مجلس موسسان جنجال‌های بسیاری به همراه داشته و گروهی از احزاب از جمله حزب الدستور به ریاست «محمد البرادعی»، حزب کنگره به ریاست «عمرو موسی» و جریان مردمی به ریاست «حمدین صباحی» با آن مخالفت کرده و مردم را به دادن رأی منفی به قانون اساسی فراخواندند اما این مخالفت‌های آنها راه به جایی نبرد و مردم طی دو مرحله همه‌پرسی به قانون اساسی آری گفتند.

مهم‌ترین بندهای مصوب در این پیش‌نویس به شرح زیر است:

-اسلام تنها منبع قانونگذاری مصر و مردم تنها منبع قدرتند

– توهین به پیامبران ممنوع و تضمین آزادی‌های ارائه شده در قانون برای شهروندان مصری

-استقلال دستگاه قضائی و طرح استیضاح دولت با درخواست ۳۰ عضو مجلس

مدت دوره ریاست جمهوری در این کشور دو دوره ۴ ساله است و رئیس جمهوری نمی‌تواند، مجلس نمایندگان را جز به سبب خاص و گذاشتن آن به همه پرسی عمومی منحل کند

-هر عضو دولت باید از آغاز بر عهده گرفتن سمت وزارتی و در زمان ترک این منصب و در پایان هر سال لیست اموال و دارایی‌های خود را به مجلس نمایندگان ارائه دهد.

-نهاد قضایی دولت و نهاد قضایی نظامی مستقل می باشند و ریاست شورای امنیت و دفاع ملی مصر بر عهده رئیس جمهور است.

-ممنوعیت فعالیت سیاسی اعضای حزب ملی منحله این کشور تا مدت ۱۰ سال


sadkhabar.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.