مصر: انتقادات از توصیه های عجیب نخست وزیر برای مقابله با قطع برق

“چه باید بکنیم؟ آیا باید در صحرا زندگی کنیم و با برگ درختان خود را بپوشانیم تا دولت راحت شود؟” این موضوع را یک زن مصر در واکنش به فراخوان های نخست وزیر خطاب به مردم درباره ضرورت صرفه جویی در مصرف برق گفته است .

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی نوشت: اظهارات اخیر نخست وزیر مصر درباره راه های صرفه جویی در مصرف برق با انتقادات گسترده مردمی روبه رو شده است.

به گزارش عصر ایران، شماری از مردم مصر نیز در کمپین هایی در شبکه های اجتماعی خواستار عدم پرداخت قبض های برق تا زمان وصل کامل برق شده اند.

“چه باید بکنیم؟ آیا باید در صحرا زندگی کنیم و با برگ درختان خود را بپوشانیم تا دولت راحت شود؟” این موضوع را یک زن مصر در واکنش به فراخوان های نخست وزیر خطاب به مردم درباره ضرورت صرفه جویی در مصرف برق گفته است .

“هشام قندیل ” نخست وزیر مصر از مردم خواسته بود برای صرفه جویی در مصرف برق و مقابله با گرما، لباس های نخی بپوشند، تعداد سیستم های خنک کننده و کولرها کم شود و اعضای یک خانه همگی در یک اتاق جمع شوند تا در مصرف برق صرفه جویی شود.

این سخنان باعث شد تا موجی از انتقادات در میان مردم ایجاد شود برخی از مردم هم با طنز به اظهارات نخست وزیر پاسخ دادند.

بحران قطعی برق در استان های مصر که از چند روز پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد. این بحران منجر به تعطیلی حرکت قطارهای مترو و بورس شده است. قطع برق حتی به ساختمان رادیو تلویزیون نیز رسیده و بخش هایی از مناطق و استان ها را فراگرفته است.

نخست وزیر مصر نیز با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی از شهروندان این کشور خواست ضمن توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف برق گفت در تابستان جاری ، صرفه جویی در مصرف برق اختیاری است اما در آینده اجباری خواهد شد. وی گفته است که مصرف برق باید سازماندهی شده باشد.

وی از مردم خواسته بود لباس های نخی بپوشند، تعداد کولرها را کم کنند و در یک اتاق جمع بشوند و از یک کولر استفاده کنند چرا که برخی از شهروندان در منازل خود ۶ تا ۷ دستگاه خنک کننده دارند.

این سخنان باعث شد مردم مصر نسبت به افزایش و ادامه بحران قطعی برق نگران شوند به ویژه که مقامات مسئول دلیل موجهی برای بحران قطع برق ارائه نکرده اند آنها تنها گفته اند به دلیل افزایش دمای هوا و مصرف بالای برق بوده است اما این دلایل مردم را قانع نکرده است.

در یکی از مناطق شلوغ قاهره ، ابراهیم سلامه ۴۰ ساله با خشم و عصبانیت در این باره گفت:  نخست وزیر درباره افرادی صحبت می کند که چند کولر دارند ولی خیلی ها حتی یک پنکه هم ندارند.  آیا این افراد هم باید در مصرف برق صرفه جویی کنند. این افراد همه زندگی آنها شامل صرفه جویی شده است.

یکی دیگر از شهروندان مصری هم در سایت های شبکه های اجتماعی نوشته است: چرا نخست وزیر درباره کولرهای موجود در دفاتر و سازمان های دولتی صحبت نمی کنند. کشور هیچ مشکلی ندارد  و مشکل تنها این است که ملت باید لباس نخی بپوشند.

برخی از شهروندان هم باانتشار تصاویری از تبلیغات لباس های زیر مردانه، گفته اند این اقدام در راستای عمل به توصیه های نخست وزیر است.

برخی از شهروندان مصر در شبکه های اجتماعی کمپین هایی با عنوان “پرداخت نمی کنیم” راه اندازی کرده اند که در اعتراض به قطع برق از شهروندان خواسته اند از پرداخت قبض های برق خودداری کنند.

مردم همچنین درخواست کرده اند تا با انتشار جدولی، زمان و مدت قطع برق در هر منطقه ای از مصر اعلام شود یا اینکه مقامات رسمی با انتشار گزارش هایی معلوم کنند کدام مناطق از مصر، برق بیشتری مصرف می کنند.

این درخواست ها با استقبال زیادی از سوی مردم روبه رو شده است به ویژه پس از آنکه شماری از احزاب و گروه های سیاسی هم به این درخواست ها پیوسته اند که می توان به حزب ائتلاف مردمی سوسیالیستی ، جوانان جنبش ۶ آـوریل و جنبش کفایه اشاره کرد که با برگزاری تجمع های اعتراض آمیز و زنجیره های انسانی . آنها همچنین تهدید کرده اند در صورتی که درخواست های آنها پاسخ داده نشود فیش برق را پرداخت نخواهند کرد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.