مصر زدگی هم در اصلاح طلبان بود، هم در اصولگرایان

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مسجد جامعی در کافه خبر با تشریح ریشه ها و دلایل مصر زدگی سیاستمداران ایرانی گفت :  در تاریخ معاصر، کسانی که در ایران گرایشات اسلامی نداشتند، عموما غرب زده می شدند و کسانی که گرایشات اسلامی داشتند بویژه ترقی خواهان آنها، عموما مصر زده. این جریان هنوز هم ادامه دارد. ما همسایه های مهم و بزرگی داریم. هندی ها، پاکستانی ها و حتی ترک ها. اما شیفتگی این گروه از ایرانی ها به مصر به مراتب بیش از علاقه یا توجه انها به این کشورهاست. البته این هم درست است که مصری ها نیز ایران را دوست دارند.

مسجد جامعی که از دانشگاه پیزا دکترای ژئوپلیتیک گرفته است با بیان اینکه در ایران این علاقه، به یک نوع شیفتگی رسیده است گفت:  جالب این است که این شیفتگی هم در میان اصلاح طلبان و هم اصولگرایان وجود داشته است و در دودهه اخیر یکی از ایده ال های هر دو، تجدید و ارتقاء رابطه با مصر بوده است.

او افزود: قبل از انقلاب عموم این شیفتگان مصر از طرفدارارن سفت و سخت ناصر بودند. البته ناصر نقاط مثبتی داشت اما او موثر ترین کسی بود که اصطلاح “خلیج ع رب ی” را رایج و همسایگان جنوبی ما را طلبکار کرد. ضمن آنکه عامل اصلی نا آرامی ها در بخش هایی از جنوب غربی ایران همین ناصر بود. کم و بیش همان افراد در حال حاضر نسبت به اخوان المسلمین ابراز احساسات می کنند. در حالیکه این دو دشمن بودند و هستند نه به لحاظ تاریخی بلکه همین حالا هم دشمنی میان ناصری ها و اخوانی ها هست. مخالفان جدی اخوان و اسلامگرایان در مصرجدید، ناصری ها هستند و اخوانی های مصر حتی در حال حاضر از ناصر و ناصری ها متنفرند.

دکتر مسجد جامعی در ادامه با بیان اینکه این مشکل رفتاری ایرانیان صرفا ناشی از بی اطلاعی آنها نیست بلکه تا اندازه زیادی از مصر زدگی انها نشات می گیرد گفت : مهم این است که ما در سیاست خارجی بتوانیم خودمان را از تمامی این پیش داوری ها و احساسات عموما بی پایه جدا کنیم و با واقع بینی و رعایت منافع و مصالح در کوتاه مدت و بلند مدت رابطه را تنظیم کنیم .
متن کامل کافه خبر با حجت الاسلام دکتر مسجد جامعی را به زودی در صفحه بین الملل خبرآنلاین بخوانید

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.