مصمم به بهره‌مندی از حقوق هسته‌ای هستیم

جام جم آنلاین: وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها (نم) به شرم الشیخ مصر سفر کرده است عصر مروز در این نشست بر پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و دیگر معاهدات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی تأکید کرد و افزود: همزمان مصمم هستیم که از حقوق خود در چارچوب این معاهده بهره‌مند شویم.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، علی‌اکبر صالحی با اشاره به عزم اعضای “نم” برای حفظ و تقویت آن و تبدیل به ابزاری موثر برای صیانت از منافع ملت‌ها گفت: معتقدیم که در مواجهه با چالش‌های فعلی و پیش رو نیازمند استفاده کامل از ظرفیت‌های جنبش به منظور گسترش صلح و دوستی و عدالت در سراسر جهان هستیم.

او افزود: ما باید از همه توان خود برای تقویت جنبش غیرمتعهدها و تحکیم دستاوردهای بانیان آن بهره‌ بگیریم. در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر تقویت و احیای جنبش بر مبنای اصول دیرینه آن ضروری است.

وی تصریح کرد: دخالت نکردن در امور داخلی کشورها یکی از اصول ارزشمندی است که جنبش برای تثبیت آن تلاش کرده است و با وجود پیشرفت‌هایی که در این زمینه حاصل شده، ما هم‌چنان باید در برابر سیاست‌های مداخله‌جویانه و مستکبرانه هوشیار باشیم. بی‌شک تلاش ما در این زمینه کمک بزرگی به پیشگیری از منازعات خواهد بود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر نفی برخورد گزینشی و استاندارهای دوگانه به عنوان اصل مهم دیگری که مورد تاکید جنبش غیرمتعهدهاست، به سیاست همیشگی جنبش در رد ستم‌هایی که بر ملت فلسطین رفته است اشاره کرد.

وی با اشاره به موضوعات حقوق بشری تأکید کرد که مفهوم حیاتی حقوق بشر، مفهومی است که در بین تمامی فرهنگ‌ها و ملت‌ها مشترک و ارزشمند است. ایران نیز با الهام از میراث اسلامی و ملی‌اش به عنوان یکی از گهواره‌های تمدن اهمیت بسیار زیادی برای آرمان حقوق بشر بر مبنای برخوردی تعاملی و توأم با همکاری در داخل کشور و در رابطه با سایر کشورها قائل است.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش به مسائل خلع سلاح هسته‌ای پرداخت و از جمله از اجرایی نشدن ماده ۶ معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌یی در مورد نابودی سلاح‌های هسته‌یی ابراز تأسف کرد.

وی افزود: هیچ چیزی نباید توجه ما را از تهدیدهای عمده علیه بشریت که از جانب تسلیحات هسته ای تاکتیکی و استراتژیک و مدرن‌سازی مستمر آن‌ها و نیز دکترین‌های نظامی جدید برای استفاده از آن‌ها منحرف کند. معتقدیم محدوده زمانی پیشنهادی از سوی جنبش غیرمتعهدها برای نابودی سلاح‌های هسته‌یی تا سال ۲۰۲۵ تنها در صورتی می‌تواند محقق شود که ما به عنوان جنبش در پیگیری آن مصمم و پا برجا باشیم. هم‌زمان امتناع لجوجانه رژیم صهیونیستی در پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هم‌چنان مانع اصلی بر سر راه اجرای جهان‌شمول این پیمان است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: در سطح منطقه‌ای و به همین دلیل ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌‌های هسته‌یی در منطقه خاورمیانه که در سال ۱۹۷۴ توسط ایران پیشنهاد شده هم‌چنان غیرقابل اجرا مانده است. اعتقاد راسخ داریم که از هیچ تلاشی برای ملزم کردن رژیم صهیونیستی به تأمین شرایط لازم برای تحقق این هدف نباید فروگذار شد.

او بار دیگر بر پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای و دیگر معاهدات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی تأکید کرد و افزود: همزمان مصمم هستیم که از حقوق خود در چارچوب این معاهده بهره مند شویم.

صالحی همچنین گفت: در این زمینه ما از حمایت مستمر جنبش غیرمتعهدها از فعالیت‌های هسته ای مسالمت‌آمیز ایران تشکر می‌کنیم. بی‌شک این حمایت اصولی در جهت خدمت به منافع کلیه کشورهای غیر مسلح به سلاح‌های هسته‌یی خواهد بود زیرا که به حفظ حقوق کلیه کشورها برای استفاده از انرژی هسته‌یی برای اهداف مسالمت‌آمیز کمک می‌کند.

وی افزود: در مذاکرات اخیر در استانبول بین ایران و گروه ۱+۵ دو طرف با ادامه مذاکرات بر مبنای احترام متقابل، عمل متقابل و برخورد گام به گام توافق کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران در پایان به برنامه برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش در اوایل شهریورماه سال جاری در تهران پرداخت و توضیحاتی در مورد آماده‌سازی و تهیه مقدمات برگزاری اجلاس و دعوت از سران را به وزیران خارجه حاضر در نشست ارائه کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.