مصوبه ۱٫۵ میلیارد دلاری برای ترخیص کالای اساسی با ارز ۱۲۲۶

اردیبهشت ۱۴۰۳

دبیر انجمن روغن نباتی از مصوبه ۱٫۵ میلیارد دلاری ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای ترخیص کالاهای اساسی با ارز ۱۲۲۶ خبر داد.

دبیر انجمن روغن نباتی از مصوبه ۱٫۵ میلیارد دلاری ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای ترخیص کالاهای اساسی با ارز ۱۲۲۶ خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران قاسم فلاحتی در گفت‌وگو با  فارس، در پاسخ به این سؤال که وضعیت ذخایر روغن در کشور چگونه است، گفت: در حال حاضر مشکلی نداریم و تا ۳ ماه ‌آینده ذخایر روغن خام وجود دارد، اما بیش از دو سوم ذخایر به سبب مشکلات ارزی هنوز ترخیص نشده است.

وی افزود: با بخشنامه تازه بانک مرکزی کلیه کالاها باید با ارز ۲۴۷۷ تومانی ترخیص شود.

دبیر انجمن روغن نباتی افزود: با پیگیری وزارت صنعت و برای جلوگیری از شوک قیمتی روغن، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی مصوبه‌ای داشته است تا مابه‌التفاوت ارز ۱۲۲۶ و ۲۴۷۷ برای ترخیص کالاهای اساسی با اختصاص ۱٫۵ میلیارد دلار اعتبار پرداخت شود، به نحوی که بانک مرکزی برای کالاهای اساسی ارز ۱۲۲۶ داده و مابه‌التفاوت آن را از محلی که ستاد تدابیر ویژه اقتصادی تعیین کرده است برداشت کند.

وی افزود: این مصوبه هنوز عملیاتی نشده است و به سبب بعضی اختلاف سلیقه‌ها بین وزارت صنعت و بانک مرکزی که نتیجه‌ای جز بلاتکلیفی واردکنندگان کالاهای اساسی ندارد، نداشته است.

فلاحتی گفت: بعضی از تولید‌کنندگان کالاهای وارداتی خود را مجبور می‌شوند، با ارز ۲۴۷۷ وارد کشور کنند و این به معنای افزایش قیمت مواد اولیه است و لذا با توجه به اینکه تحمل واحدهای تولیدی برای افزایش قیمت مواد اولیه تا حدی امکان‌پذیر است، ممکن است در آینده با کاهش تولید روغن در کشور مواجه شویم.

به گزارش فارس، بانک مرکزی اخیرا بخشنامه‌ای را به همه بانک‌های عامل کشور ابلاغ کرده تا بر اساس آن کالاهای اساسی با ارز مبادله‌ای ۲۴۷۷ تومان ترخیص شوند و هیچ بانکی بدون دریافت مابه‌التفاوت ارز ۱۲۲۶ تومان را برای ترخیص کالاها ندهد که این مصوبه از اول مرداد ماه اجرا شده است، به نحوی که پیش از این رضا باکری دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی به فارس گفته بود از اول مرداد ماه واردات کره متوقف شده است.

بنابراین گزارش بانک مرکزی معتقد است بر اساس بودجه سال جاری ارز مرجع به نرخ ۲۴۷۷ تومان یعنی نرخ مبادله‌ای خواهد بود و دیگر ارز ۱۲۲۶ تومانی وجود ندارد، هر چند که پیشتر بانک مرکزی گزارشی منتشر کرده بود که تا پایان تیر ماه ارز ۱۲۲۶ تومانی را برای ترخیص کالاهای اساسی تخصیص داده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.