مصیب های تویوتا تمامی ندارد

به گزارش دنیای خودرو به نقل از کریستین ساینس مانیتور، فراخوان رفع نقص فنی خودروهای تویوتا بزرگترین فراخوان در ۱۶ سال گذشته به حساب می آید. شرکت فورد در سال ۱۹۹۶ حدود ۸ میلیون خودرو را برای رفع نقص فنی سویچ استارت خودرو فراخوانده بود. مخاطره آمیز بودن سویچ شیشه بالابر سمت راننده خودروهای یاریس و کورولای تویوتا به شدت به شهرت این خودروساز در میان هوادارانش لطمه وارد خواهد کرد، هر چند این لطمه به اندازه بار قبل نیست که باعث شده بود خیلی از آمریکایی ها از خرید خودروهای تویوتا خودداری کنند.
البته سخنگوی تویوتا می گوید رفع این نقص زمان زیادی نمی برد، در برخی از خودروها فقط در حد استفاده از گریس های مقاوم در برابر حرارت و در برخی موارد نیاز به تعویض کل قطعه است.
شرکت تویوتا از سال ۲۰۰۸ به بعد که برای تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز جهان خیز برداشته بود با مشکلات و موانع عدیده ای رو به رو شده است. در بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نیز به تدریج بیش از ۱۰ میلیون خودروی تویوتا برای رفع نقص فراخوانده شده اند و سونامی و توفان های چند سال اخیر لطمه شدیدی به زنجیره تأمین قطعات و مجموعه های خودروسازی تویوتا در کشور ژاپن و تایلند وارد آورده است.
فروش جهانی تویوتا نزدیک بود که امسال به ۱۰ میلیون برسد اما گویا رویدادهای غیرمنتظره دست از سر این خودروساز برنمی دارد. به تازگی نیز خشم چینی ها از اقدام دولت ژاپن برای خرید جزایر مورد مناقشه، باعث رویگردانی مردم چین از محصولات ژاپنی شده است. به عنوان نمونه خرید محصولات تویوتا در ماه سپتامبر امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته بیش از ۴۸ درصد کاهش داشته است.
رقبای تویوتا در آمریکا جنرال موتورز و فورد هستند، در چین فولکس و هیوندای و نیسان و در اروپا هیوندایی و نیسان. تویوتا از میزان خسارت صحبتی به میان نیاورده است.


دنیای خودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.