مطالبات معوق اقتصاد نوین دو برابر سرمایه اولیه یک بانک

بررسی وضعیت بانکهای کشور نشان از وضعیت نابسامان و گاه منفی بودن تراز مطالبات معوق به تسهیلات اعطایی آنها حکایت دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، گزارش هایی که در شماره های مختلف از نظرتان می گذرد اطلاعات حسابداری همه بانک های کشور طی چند سال گذشته منتهی با سال ۱۳۹۰ می باشد و این اطلاعات نشان می دهد که وضعیت اقتصادی بانکهای کشور چندان مناسب نیست.

پایگاه خبری مشرق  در نظر دارد  اطلاعات حسابداری هر یک از بانکهای کشور را به تفکیک و در روزهای آینده به ترتیب منتشر نماید تا خوانندگان نسبت به وضعیت مالی بانک های کشور اطلاعات جامعی بدست بیاورند که امید است این گزارشها توسط گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران منتشر گردند.

بانک اقتصاد نوین

اطلاعات این بانک نشان می دهد که مانده مطالبات سررسید گذشته آن از سال ۸۶ تا ۹۰ بیش از ۳٫۵ برابر شده است. رقم مطالبات سررسید گذشته این بانک در سال ۸۶ معادل ۹۶۹ میلیارد ریال بوده که در طول یک سال به رقم بی سابقه و چشمگیر ۷۶۱۲ میلیارد ریال افزایش یافته است. این رقم در سال بعد کاهش پیدا کرده، اما پس از آن دوباره سیر صعودی خود را آغاز کرده است. بر این اساس بانک اقتصاد نوین در پایان سال گذشته ۳۴۶۵ میلیارد تومان مطالبات سررسید گذشته داشته است.

بخش دیگری از گزارش حسابداری این بانک مربوط به مطالبات معوق است. مانده مطالبات معوق این بانک در سال ۸۶ معادل ۴۲۶۴ میلیارد ریال بوده و این عدد در یک سیر صعودی طی دو سال به حدود دوبرابر رسیده است. با این وجود رقم مطالبات معوق این بانک در پایان سال گذشته ۸۱۰۹ میلیارد ریال بوده است.

بر اساس قوانین بانک مرکزی، هم اکنون سرمایه اولیه یک بانک ۴۰۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که میزان مطالبات سررسید گذشته بانک اقتصاد نوین نزدیک به این رقم و مانده مطالبات معوق آن به دو برابر سرمایه اولیه یک بانک رسیده است.

از سوی دیگر مانده مطالبات مشکوک الوصول بانک اقتصاد نوین به شدت بالاست. این رقم از ۳۳۷ میلیارد ریال در سال ۸۶ آغاز شده و به رقم بی سابقه ۱۶ هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال در پایان سال گذشته رسیده است.

مجموع مانده مطالبات سررسید گذشته،معوق و مشکوک الوصول این بانک در پایان سال گذشته بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال است که در نوع خود بی نظیر است!

در این گزارش از میزان تسهیلات ارائه شده توسط این بانک اطلاعاتی وجود ندارد اما نشان می دهد که بانک اقتصاد نوین فقط در سال ۹۰ رقمی بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال سود بابت تسهیلات اعطایی دریافت کرده است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.