مطالعات تطبیقی تجربه دیگر کشور‌ها در تامین مالی طرح‌های عمرانی هند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای مطالعه تطبیقی توسعه زیربناهای اقتصادی، تجربه هند را در زمینه چگونگی تامین مالی طرح‌های عمرانی مورد مطالعه قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز اعلام کرد: بررسی تجربه کشور هند در رابطه با انجام پروژه‌های زیرساختی نشان می‌دهد این کشور پس از دهه ۱۹۹۰ میلادی که سیاست‌هایی بر مبنای افزایش مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد را دنبال کرده است، در حوزه زیرساخت نیز به دنبال افزایش هر چه بیشتر مشارکت بخش خصوصی در بخش توسعه زیرساخت‌ها بوده است.
این تلاش‌ها به وضوح در قوانین مربوطه در این کشور منعکس شده و نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی گوناگونی را متناسب با این هدف شکل داده است. در رابطه با تامین مالی پروژه‌های زیرساختی باید گفت کشور هند با ایجاد بسترهای مناسبی نظیر راه اندازی صندوق توسعه پروژه‌های زیرساخت، کاهش محدودیت‌های سرمایه گذاران موسسه‌ای خارجی برای زیرساخت و استفاده از مدل‌های گوناگون قراردادهای PPPتوانسته است حرکتی رو به جلو در جذب سرمایه‌های بخش خصوصی داشته باشد و گام‌های موثری در راستای حل مشکل محدودیت سرمایه‌های دولتی در ایجاد زیرساخت‌ها مورد نیاز بردارد. 

با توجه به تجربه کشور هند، به نظر می‌رسد توسعه استفاده از روش‌های مشارکت عمومی و خصوصی و همچنین راه اندازی صندوق‌های توسعه پروژه‌های زیرساختی (عمرانی) می‌تواند به عنوان راهکار پیشنهادی برای ساماندهی طرح‌های عمرانی کشورمان مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.