مطالعات پیش امکان سنجی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربی در بخش معدن و صنایع معدنی

اردیبهشت ۱۴۰۳

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان آذربایجان غربی را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی صنعت و معدن این مرکز اعلام کرد: اصل رقابت‌پذیری در دنیای امروز ، وجود و لزوم برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از سرمایه و منابع محدود و تخصیص بهینه منابع در جهت استفاده از مزیت‌های نسبی را بیش از پیش تقویت می‌کند.

یکی از وظایف اصلی حاکمیت، شناخت مزیت‌های نسبی مناطق مختلف و ایجاد زیرساخت‌ها به منظور هدایت درست سرمایه‌ها و منابع برای تولید ثروت و ارزش افزوده از مزیت‌های موجود و تبدیل این مزیت‌ها به مزیت‌های رقابتی است و این اهداف محقق نمی‌شوند مگر در سایه شناخت دقیق و درست پتانسیل‌های نقاط مختلف کشور در عرصه‌های گوناگون.

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این بین، بخش معدن و صنایع معدنی است که به واسطه بالابودن هزینه‌های حمل و نقل و لزوم ایجاد زنجیره ارزش در طول استخراج تا حلقه‌های پایانی زنجیره و عدم توان جابجایی معدن، لزوم شناخت پتانسیل‌های معدنی نقاط مختلف اهمیت پیدا می‌کند.

در این گزارش، با معرفی پتانسیل‌های معدنی استان آذربایجان غربی، رشته فعالیت‌های دارای مزیت نسبی در صنایع معدنی استان پیشنهاد شده تا نمایندگان محترم استانی در تصمیم‌گیری برای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه منطقه‌ای، همچنین هدایت درست سرمایه‌گذاران، اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

می‌دانیم استان آذربایجان غربی، یکی از استان‌های معدن خیز ولی با تنوع محدود، در سطح کشور محسوب می‌شود که با توجه به پتانسیل‌های معدنی و زیرساخت‌های موجود استان به مزیت‌های سرمایه‌گذاری شکل گرفته در استان در زمینه معدن و صنایع معدنی، لازم است مورد توجه بیشتر قرار گیرد. بر اساس ظرفیت‌های معادن موجود در استان می‌توان مزیت‌های سرمایه‌گذاری ذیل را مناسب ارزیابی کرد:

* استان آذربایجان غربی با جایگاه سوم کشوری به سبب وجود ۴۹نوع ماده معدنی، از قابلیت کافی برای ایجاد واحدهای فرآوری باتکنولوژی بالا در زمینه‌های طلا، سنگ‌های ساختمانی میکا سنگ‌های گرانیتی و کانسار منگنزدار به منظور صادرات برخوردار است. بنابراین هدایت سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها می‌تواند نسبت به دیگر صنایع معدنی از مزیت بالاتری برخوردار باشد. البته وجود انواع کارخانه‌های سنگ‌بری، پودر باریت، قطعات پیش ساخته بتنی و همچنین ارائه مجوزهای لازم برای احداث سنگ‌بری ماربلی، فرآورده‌های کک، آهک هیدراته، پرلیت دانه‌بندی شده و شمش طلا، شاید مصداق همین موضوع باشد. ولی باید پس از این ، صدور مجوزها و مشوق‌ها در جهت ایجاد زنجیره ارزش و استخراج مواد معدنی از کانسارهای موجود دراستان هدایت شود تا صنایع معدنی پایدار در استان شکل‌گیرند. همانند کارخانه‌های سیمان، کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، صنایع مربوط به عناصر نادر خاکی، فرآوری میکا و کانسار منگنزدار.

* وجود ۹ گمرک و ۸ بازارچه مرزی و موقعیت استراتژیک این استان به سبب مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان، بهترین مزیت نسبی برای ایجاد صنایع معدنی همچون سیمان، ظروف چینی و چینی بهداشتی، شیشه و محصولات بسته‌بندی است، زیرا مهم‌ترین جزء هزینه‌های صادراتی ، هزینه حمل و نقل است که در این استان تقریبا به کم‌ترین میزان می‌رسد.

* وجود دریاچه ارومیه می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد انواع صنایع استحصال و فرآوری مواد معدنی همچون نمک دریایی و منیزیم باشد که منیزیم جزء مواد استراتژیک صنعتی محسوب می‌شود.

* وجود رگه‌های شناخته شده عناصر خاکی همچون تالک ، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید پلاستیک و انواع چسب و صنایع داروسازی را توجیه‌پذیر می‌کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.