مطالعات گسترده “ژئوفیزیک” هوایی در شرق کشور

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای اولین بار در کشور، تا یک ماه آینده مطالعات ژئوفیزیک هوایی به صورت گسترده در شرق کشور آغاز می‌شود.

محمدتقی کره‌ای رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، با بیان اینکه وظیفه سازمان در بحث اکتشاف، تولید اطلاعات پایه است، اظهار داشت: هم‌اکنون مطالعات زمین‌شناسی از مقیاس یک دویست و پنجاه هزارم و یک صدم هزارم اتمام یافته و نقشه‌های زمین‌شناسی را در مقیاس یک بیست و پنج هزارم بصورت سیستماتیک آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر، با ۳۴۰ ورقه بیش از ۷۵ درصد کشور پوشش دهی می‌شود که نتایج این مطالعات نیز انتشار یافته است.

وی با بیان اینکه مشکل کنونی ما در بخش مطالعات «ژئوفیزیک هوایی» است، تصریح کرد: تامین تجهیزات، تربیت نیروی متخصص و منابع مورد نیاز برای انجام این مطالعات، از ضروریات است که تجهیزات و نیروی متخصص به نحو مطلوب انجام شده است ولی در تامین منابع کمی مشکل داریم.

کره‌ای با اشاره به اینکه اولویت اول سازمان در پرواز ژئوفیزیک هوایی، حدود یک میلیون کیلومتر خطی است، گفت: با توجه به شرایطی که دولت یازدهم در نظر گرفته است، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بتوانیم ۲۰۰ هزار کیلومتر خطی را تحت پوشش قرار دهیم.

معاون وزیر صنعت، در ادامه با بیان اینکه براساس درخواست وزارتخانه، رویکرد سازمان به تامین منابع غیردولتی است، افزود: در این راستا گامهای اساسی برداشته شده است.

وی ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که وزارت صنعت با کشور چین امضا کرد، پیش از یک ماه آینده مطالعات ژئوفیزیک هوایی به صورت گسترده در شرق کشور آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: با همکاری مشترک چین، برای اولین بار مطالعات پوسته‌ی زمین را در عمق، انجام می‌دهیم که پروفیل اولی که آغاز کرده‌ایم از ایلام تا گیلان است.

کره‌ای افزود: این پروفیل به عرض ۲۰۰ کیلومتر و عمق ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر که از پیش نیازهای کشف کانسارهای پنهان است.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: پس از اتمام این مراحل، اقدامات برای واگذاری به بخش خصوصی آغاز می‌شود.

کره‌ای همچنین، به سابقه پنج هزار ساله ایران در بخش معدن اشاره کرد و گفت: رویکرد کنونی سازمان، اکتشاف کانسارهای پنهان است که ابزار انجام این کار همچون تجهیزات و نیروهای انسانی تامین شده که به زودی اقدامات برای اکتشاف نیز آغاز می‌شود.

وی با اشاره با اکتشاف عناصر استراتژیک اظهار داشت: یک کیلوگرم از این عناصر معادل یک تن از فلزات پایه است که البته در کنار این ارزش، با این عناصر می‌توان فناوری هایتک و پیشرفته دست یافت که سازمان برای این امر برنامه‌ریزی کرده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.