مطالعه باید همچون رایانه و تلویزیون در برنامه روزانه گنجانده شود

۲۲ آبان ،

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: نقطه ایده‌آل در وضعیت کتاب‌خوانی وقتی است که مطالعه همچون کار با رایانه و استفاده از تلویزیون در برنامه روزانه اشخاص گنجانده شود.

به گزارش تفسیری باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیستمین دوره هفته کتاب؛ حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره هفته کتاب، اظهار کرد: آن چه امروز در مقایسه با دوران پیش از انقلاب اسلامی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی رخ داده، رشد بوده است و شاهد هستیم به سبب فراهم شدن بعضی امکانات، سرانه مطالعه به وضعیت قابل قبولی رسیده است.
وی افزود: ادعای من برای رشد مطالعه بر اساس آمار و ارقام است اما با توجه به گذاره‌های دینی، عقاید و باورهای فرهنگی‌مان، هنوز با نقطه انتظار فاصله بسیاری داریم و باید خود را به جایی برسانیم که هر ایرانی در برنامه روزانه خود، وقت قابل توجهی را به مطالعه مفید و کارآمد برای زندگی اختصاص دهد.
 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: بخش قابل توجهی از مطالعه اشخاص جامعه معطوف به مطالعه درسی و رفع تکلیف است که از سوی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلبه‌ها صورت می‌گیرد و نقطه انتظار ما آن است که حجم عمده مطالعه در نهایت اشتیاق فرد باشد.
پژمان‌فر ادامه داد: امروزه در زندگی اغلب اشخاص جامعه در همه گروه‌های سنی استفاده از رایانه و تلویزیون گنجانده شده و اشخاص هر روز گرایش بیشتری نسبت به این دو پیدا می‌کنند و به اعتقاد من مطالعه نیز باید چنین وضعیتی بیابد و اشخاص وقتی از روز را به کتاب اختصاص دهند.
وی اولین عامل در ترویج کتاب‌خوانی را اقدامات فرهنگی دانست و گفت: ابتدای امر باید با اقدامات فرهنگی مختلف احساس نیاز به مطالعه را در اشخاص نهادینه کنیم و این اتفاق باید از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی رخ دهد و اشخاص با ابزارهای مشوق نسبت به کتاب‌خوانی علاقه‌مند شوند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اگر اشخاص از کودکی مطالعه را جزوی از برنامه روزانه خود داشته باشند، در بزرگسالی عادت به مطالعه پیدا می‌کنند و این عادت روز به روز رشد می‌کند.
عامل دوم در راه ترویج کتاب‌خوانی از نگاه این نماینده مجلس توجه به مسائل فنی کتاب بود که وی در این باره ابراز کرد: کتاب نباید با ظاهر خود خواننده را آزار دهد؛ انتخاب فونت، طراحی کتاب، اندازه و شکل آن همه مواردی است که در تشویق و ترغیب اشخاص به کتاب‌خوانی موثر می باشند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی حمایت را نیز عامل سوم توسعه کتاب‌خوانی معرفی کرد و گفت: اگر کتاب‌ گران باشد اشخاص هرچه به مطالعه علاقه‌مند باشند آن را در سبد خرید خود قرار نمی‌دهند و از این رو حمایت از کتاب یک امر ضروری است و دولت باید حمایت‌هایی را در این زمینه انجام دهد.
وی در پایان اظهار داشت: خانواده‌ها کودکان خود را در فضای نمایشگاه و یا فروشگاه‌های کتاب برای انتخاب کتاب مورد علاقه آزاد بگذارند تا بچه‌ها با میل و رغبت نسبت به مطالعه اشتیاق پیدا کنند و انس و پیوندشان با آن بیشتر شود.
گفتنی است؛ بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار “یادگار ماندگار” از ۲۰ تا ۲۷ آبان ماه سال جاری در سرتاسر کشور برگزار می‌شود. /ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.