مطبوعات برای تصویب قانونی دقیق و صریح تلاش کنند

یک وکیل دادگستری گفت : مطبوعات باید ایستادگی، ‌تلاش و فعالیت کنند تا یک «قانون مطبوعات» دقیق و صریح را به تصویب برسانند.

مرتضی اسلامی پناه در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران درتحلیل جرم مطبوعاتی گفت: جرم مطبوعاتی در اصل ۲۴ قانون اساسی تعریف شده است و در این اصل آمده که باید به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در حضور هیات منصفه رسیدگی شود.

این حقوقدان با اشاره به این که در اصل ۲۴ قانون اساسی آمده که نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی باشد، ادامه داد: این اصل یک اصل روشن است و مفاد آن قابل درک است که بیان کرده دو مانع بر سر راه مطبوعات وجود دارد، یکی اینکه مخل مبانی اسلام باشد یعنی مطلبی را بیان کنیم که انکار اسلام و قرآن را می‌کند و باعث می‌شود که مردم نسبت به مبانی اسلام بدبین شوند و دیگری اینکه مطلبی را نگارش کنیم که مخالف حقوق عمومی باشد و برضد آزادی مطلبی را بنویسیم که نظم عمومی را مختل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جرم مطبوعاتی به صورت دقیق در قانون مطبوعات تعریف نشده است، اظهارکرد: همین مساله باعث شده زمانی که یک مطلبی در نشریه به رشته تحریر در می‌آید اگر با منافع اشخاص ذی نفوذ سازگاری نداشته باشد، نهایتاً منجر به تعطیلی آن نشریه شود.

اسلامی پناه با اشاره به ماده ۲۳ قانون مطبوعات که در رابطه با جرایم مطبوعاتی است، گفت: در ماده ۲۳ قانون مطبوعات ‌آمده که هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی مشاهده شود، ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یکماه کتباً برای همان نشریه بفرستد و نشریه مذکور موظف است توضیحات لازم را ارائه دهد.

این وکیل دادگستری درباره حل مشکلات مطبوعات خاطرنشان کرد: مطبوعات باید به هر قیمت و با هر کیفیت و شرایط ایستادگی،‌ تلاش و فعالیت کنند و یک قانون مطبوعات دقیق، صریح و جامع‌ را به تصویب برسانند تا تکلیف خودشان را با مردم و دستگاه‌های امنیتی، قضایی و با دنیایی که در آن زندگی می‌کنند مشخص کنند تا مشکلاتشان حل شود.

 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.