مطهرنیا: مسائل میان ایران و آمریکا چیزی نیست که یک شبه به حل آن امید

یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: آنچه اکنون در در وین در حال انجام است، مانوری برای سنجش دو طرف ایران و آمریکا و اثر گذاری آنها بر محیط بازی در هر کشور است، از این رو باید منتظر ماند دید چه می شود.

مهدی مطهرنیا، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جدی شدن مذاکرات ایران و ۱+۴ گفت: ماهیت پرونده ایران و آمریکا با محوریت پرونده هسته ای نشان می دهد که این پرونده کاری کوتاه مدت نیست. به علاوه رفتار حکومت ایران و دولت فدرال در واشنگتن نشان می دهد که آنها در پی ایجاد فضایی هستند تا در پرتو پرونده هسته ای، زمینه های موفقیت خود را نه به عنوان مذاکرات عادی بلکه به عنوان یک نبرد حیثیتی دنبال کنند. 

وی ادامه داد: پرونده هسته ای نقطه کانونی مسایل میان ایران و آمریکاست و خود پرونده اکنون حدود دو دهه است که از ابعاد متفاوت بین المللی در شاخه های گوناگون برخوردار شده است و آنچه ماهیت پرونده نشان می دهد این است که این پرونده در بستر روابط ایران و آمریکا اهمیت دارد. اگر یک پرونده  ۲۰ سال طول کشیده است، پس مسایل دیگر به زعم آمریکا می تواند در چارچوب استمرار مذاکرات با ایران در پرونده هسته ای مطرح شود در حالی که ایران موضوع مذاکرات در مسائل دیگر از نقطه نظر آمریکا را قبول ندارد.

وی اظهار کرد در این وضعیت آمریکا به کمیسیون مشترک برجام امید دارد که در وین برگزار می شود و بعد از خروج آمریکا از برجام با بازگشت آمریکا به ساز و کار ۱+۵ این نشست تخصصی زمینه ساز گرایش به مذاکرات است. 

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: نفس بازگشت ایران پای میز مذاکرات با آمریکا گامی به جلو است. حضور همزمان نمایندگان دو طرف و احتمال مذکرات غیرمستقیم هم که مورد توجه محافل سیاسی است با وجود اینکه یک گام مثبت است، مبین این است که دوباره ایران و آمریکا به سرخط اول پیشابرجام برگشته اند.

مطهرنیا ادامه داد: در نتیجه مذاکرات ۱۵ ساله توافقی تحت عنوان برجام به دست آمد اما در نهایت آمریکا از آن خارج شد و بی اعتمادی بین دو طرف بیشتر و بیشتر شد و اکنون مشخص نیست که اگر بر سر بازگشت به برجام به نتیجه برسند می توان اعتماد کرد یا نه. در هر حال دیوار بی اعتمادی با برجام بلندتر شده است و مخالفان حرکت بایدن و روحانی به سمت اجرای برجام، تجربه برجام را به بالا رفتن دیوار بی اعتمادی افزودند از این رو معتقدم این بار کار پردغدغه تر و سخت تر است.

مطهرنیا گفت: هدف آمریکا و اروپا تدوین ساز و کاری برای بازگشت دو طرف به تعهداتشان است در  همین راستا دولت ایران در پی آن است که در ماه های آخر دولت حاکم بتواند هرچه سریعتر طی روزهای اتی به دستاوردی برای لغو تحریم ها در قالب برجام دست یابد و میراث روحانی یعنی برجام احیا شود.

این استاد دانشگاه گفت اگر برجام احیا شود، می تواند بر انتخابات ریاست جمهوری خردادماه تاثیر بگذارد، در حالی که نیروهای رقیب حسن روحانی تمایلی به احیای برجام در این مدت نیستند. 

وی درباره مذاکرات با آمریکا در چارچوب برجام گفت: رهبری نظام دستور دادند در هیچ سطحی هیچ مسوولی حق ندارد مذاکره کند و این معنا دربرگیرنده این است که مذاکرات مستقیم و غیرمستفیم لغو شده است. 

وی در پاسخ به این که فکر می کنید این مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه برسد؟ گفت: تا حدود زیادی بعید است و آنچه اکنون در حال انجام است مانوری برای سنجش دو طرف و اثر گذاری آنها بر محیط بازی در هر کشور است، از این رو باید منتظر ماند دید چه می شود. معتقدم موضوع ایران و آمریکا چیزی نیست که یک شبه به حل آن امید داشت. 

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.