مطهری: قرار نبود قطع رابطه با آمریکا ابدی باشد؛ نرمش قهرمانانه تحقق یافت

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
علی مطهری گفت: این یک قاعده کلی در سیاست خارجی ماست که اصل بر داشتن رابطه با سایر کشورها به جز اسرائیل است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم قرار نبود رابطه ما با آمریکا قطع شود بلکه اتفاق تسخیر سفارت آمریکا در ایران که ناشی از رفتار آمریکایی‌ها در آن چند ماه بود سبب شد آنها رابطه‌شان را با ایران قطع کنند و در واقع ما قطع‌کننده رابطه نبودیم که در نهایت این اتفاق به بیانیه الجزایر منجر شد و ما خسارات مالی بسیاری متحمل شدیم.

ایسنا نوشت: نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر اصل تسخیر سفارت آمریکا را ناشی از طبیعت انقلاب و قابل توجیه بدانیم و توجهی به مقررات بین‌المللی نداشته باشیم، لااقل طولانی شدن گروگان‌گیری به مدت ۴۴۴ روز قطعا به نفع آمریکا تمام شد زیرا سبب شد یک چهره خشن و نامعقول از انقلاب اسلامی در دنیا منعکس شود و صدام هم از همین فرصت برای حمله به ایران استفاده کرد.

مطهری با بیان اینکه قرار نبود قطع رابطه با آمریکا ابدی باشد، تصریح کرد: بعضی کشورها مثل شوروی سابق و امروز روسیه و چین بهره اقتصادی بسیاری از این قطع رابطه برده‌اند و امروز هم کشورهایی مثل ترکیه و امارات این بهره را می‌برند و کشورهای دیگری مثل عربستان و اسرائیل هم از این قطع رابطه، استفاده سیاسی بسیاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم هدف ما از انقلاب اسلامی چه بوده است و قطع رابطه با آمریکا چه تاثیری در رسیدن به این هدف دارد، هدف از انقلاب اسلامی این بود که پیام اسلام را به دنیا ابلاغ کنیم بنابراین ما برای دنیا حرف داریم و در واقع می‌خواهیم یک راه و سبک زندگی تازه را به دنیا معرفی کنیم پس هر چه ما رابطه بهتر و صمیمانه‌تری با دنیا داشته باشیم در این هدف موفق‌تر خواهیم بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: اگر یک تغییر رفتار در آمریکا ببینیم نظیر آنچه امروز دیده می‌شود باید ما هم به همان نسبت دربارهٔ برقراری رابطه با آمریکا انعطاف نشان دهیم.

مطهری با اشاره به برنامه‌های سفر رییس‌جمهور به نیویورک، یادآور شد:‌ به نظر من رفتار هیات ایرانی خصوصا آقای رییس‌جمهور در نیویورک رفتار متین و پسندیده‌ای بود. ایران متناسب با انعطافی که آمریکایی‌ها نشان دادند و لحن آشتی‌جویانه آقای اوباما با حفظ عزت خود انعطاف نشان داد و نرمش قهرمانانه مورد نظر رهبری تحقق پیدا کرد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.