معادله جام حذفی حل شدنی است

جام جم آنلاین: بعد از اعلام خبر عجیب حذف جام حذفی از تقویم مسابقه‌های فوتبال باشگاهی در کشورمان، تبعاتی به وجود آمده است که به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون را به تجدید‌نظر در این باره وادار کند.

تصمیم به برگزار نشدن جام حذفی، گویا بنا بر درخواست سرمربی تیم ملی مبنی بر تعطیلی جام‌حذفی بوده است، چون کارلوس کرش پرتغالی معتقد است ضعف تیم ملی در نتیجه‌گیری، بیش از هر عاملی به کمبود زمان تشکیل اردوها و بازی‌های تدارکاتی بستگی دارد و اگر می‌خواهیم ایران به جام‌جهانی برسد باید به اندازه کافی، بازیکنان تیم را در‌کنار یکدیگر و در اختیار سرمربی تیم ملی قرار دهیم.

فدراسیون هم به منظور تامین نظر سرمربی سرشناس خود، ضمن اعلام تعطیلی جام حذفی، برنامه لیگ را طوری طراحی کرده است که مجموعا ۱۰۱ روز، ملی‌پوشان در خدمت تیم ملی در اردوها، مسافرت‌ها و بازی‌های تدارکاتی و رسمی قرار گیرند.

متعاقب این حرکت، بحث کسر یکی دیگر از سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا که به قهرمان جام حذفی کشورمان تعلق می‌گرفت آنقدر جدی شد که رییس فدراسیون فوتبال، وادار به گرفتن استعلام از کنفدراسیون فوتبال آسیا در همین زمینه شده است.

به گفته کفاشیان، A.F.C در جوابیه خود به این استعلام، مخالفت خود را با تعطیلی جام حذفی اعلام کرده و رئیس فدراسیون می‌خواهد هفته بعد ایمیل دیگری به A.F.C بزند تا در صورت مخالفت مجدد آنها با تعطیلی جام حذفی، این جام نیز از نو به تقویم بازی‌های فوتبال اضافه شود.

در چنین شرایطی باید پرسید آیا واقعا نیازی به طرح چنین مساله‌ای با A.F.C وجود داشت؟! و آیا نمی‌توانستیم برنامه جام حذفی را بدون حضور ملی‌پوشان باشگاه‌ها به انجام برسانیم. در عین حال، اگر قرار باشد تیم‌های لیگ برتری دارای ملی‌پوش، در مراحل بالایی جام، وارد مسابقه‌ها شوند چه تعداد بازی به بازی‌های سالانه آن تعداد ملی‌پوش، اضافه خواهد شد؟!

در چنین وضعی باید به این نتیجه رسید که فدراسیون به‌جای تعطیلی یک جام و گرفتن استعلام از A.F.C شایسته بود با تمهیدات و تسهیلاتی جام حذفی را برگزار می‌کرد.

بی‌شک از دل همین جام حذفی است که هر سال در دنیا، تیم‌ها و بازیکنان پدیده به فوتبال معرفی می‌شوند و اگر قرار بود هیچ فرصتی به بازیکنان و تیم‌های غیرمطرح داده نمی‌شد و همه چیز به لیگ برتر و بازی‌های نفرات و تیم‌های برتر و شناخته شده محدود می‌شد، هیچ پدیده‌ای به فوتبال معرفی نمی‌شد.

به تعبیر رییس کانون مربیان فوتبال ایران، «بهتر بود پیش از تعطیلی جام حذفی، به منظور تقویت تیم ملی، به رفع مشکلات ساختاری فوتبالمان می‌پرداختیم تا در آستانه شروع لیگ، بازیکن کلیدی تیم ملی‌مان بدون باشگاه باقی نماند یا آقای گل لیگمان به باشگاهی نرود که تنها چند روز است صاحب مربی شده است! آیا با چنین مشکلاتی، ممکن است این ملی‌پوشان، در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به سطح آمادگی مطلوبی برسند؟ ، حتی اگر جام حذفی هم تعطیل باشد؟!»

مجید عباسقلی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.