معامله ارز در شبکه بانکی با نرخ غیر مرجع در روزهای آتی

چکیده: سخنگوی مرکز معاملات ارزی از خرید و فروش ارز در شبکه بانکی به نرخ غیر مرجع در آینده نزدیک خبر داد.

ˈصمد کریمیˈ روز سه شنبه افزود: قرار است مقررات انجام این معاملات در آینده نه چندان دور به شبکه بانکی اعلام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی در روز گذشته برخلاف انتظار چه بوده است؟ گفت: روز گذشته نقطه آغازین طرح مرکز مبادلات ارز بوده و بازار ارز با گذشت زمان متعادل می شود.

وی با بیان آن که، این مرکز در روز دوم مهر ماه هنوز فعال نبوده تا تاثیری بر بازار غیر رسمی داشته باشد، افزود: با راه اندازی این مرکز از نوسان شدید نرخ ارز جلوگیری می شود.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح مدیریت عرضه و تقاضای ارز به طور توام انجام می شود و بر اساس اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت، کالاهای مورد نیاز وارد کشور می شوند.

کریمی با بیان آن که، بازار ارز غیر مرجع در خدمت بخش تولید است، ادامه داد: گروه های وارداتی سه تا پنج بخش تولید کشور را تشکیل می دهند و به همین دلیل تخصیص ارز به این گروه ها به معنای حمایت از تولید و اشتغال است.

وی با اشاره به تخصیص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به مرکز معاملات ارزی گفت: بر همین اساس تولیدکنندگان می توانند مبلغ ریالی را از طریق بانک های عامل جهت تامین مالی دریافت کنند.

وی اظهار داشت: از آنجایی که نماینده صرافان با این مرکز همکاری دارد، مولفه های اقتصادی در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود و امیدواریم در فازهای بعدی از نوسانات نرخ ارز جلوگیری کنیم.

کریمی خاطر نشان کرد: ثبات در بازار ارز به معنای ثبات در بخش تولید است، ضمن آن که این امر الگوی سرمایه گذاری خانوارها را تغییر می دهد.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.