معاونت هنری اهتمام ویژه‌ای به جشنواره تجسمی فجر داشته است

۱۴ام بهمن ،

وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر

محمد حسینی گفت: معاونت هنری در چند سال قبل اهتمام و توجه ویژه‌ای به هنرهای تجسمی داشته و با برگزاری هر چه بهتر جشنواره تجسمی فجر و ایجاد بخش‌های موضوعی در این جشنواره سبب ایجاد نگاهی نو به جشنواره تجسمی فجر شده است.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تجسمی فجر شرکت کرده بود، در سخنانی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر یکی از حرکت های خوبی بود که طی سال های قبل و در دولت دهم آغاز شد. در حالی که جشنواره فیلم فجر سی و یکمین دوره خود را می گذراند شاهد برگزاری پنجمین دوره جشنواره تجسمی فجر هستیم، که همین نکته نشان دهنده جای خالی این جشنواره در هنر کشور بوده است.

وی ادامه داد: هنرهایی مانند نگارگری، تذهیب و نقاشی از هزاران سال پیش در میان مردم ایران رایج بوده و این هنرها ریشه ای کهن در فرهنگ ایرانی دارند. به همین سبب پرداختن به این هنرها در قالب جشنواره تجسمی فجر یکی از مهمترین حرکت های هنری کشور است.

وزیر ارشاد با اشاره به تلاش های معاونت هنری وزارت ارشاد در زمینه هنرهای تجسمی گفت: آقای شاه آبادی در معاونت هنری همواره اهتمام و توجه ویژه ای به هنرهای تجسمی داشته اند و با برگزاری هر چه بهتر جشنواره تجسمی فجر و ایجاد بخش های موضوعی در این جشنواره سبب ایجاد نگاهی نو به جشنواره تجسمی فجر شده اند.

وی با اشاره به بخش های مختلفی که در جشنواره امسال برگزار می گردد، اظهار کرد: بخشی مانند “ایثار و فداکاری” در جشنواره تجسمی فجر ایجاد شده که به موضوعی مهم می پردازد. اگر مقوله ایثار و فداکاری نبود به راستی که ما هنوز کشوری با وضعیت رژیم سابق بودیم.

حسینی ادامه داد: موضوع “عدالت” موضوع دیگری است که در جشنواره امسال بخشی از جشنواره را به خود اختصاص داده است. در دنیای امروز بعضی از کشورها از عدالت دم می زنند و خود را پیرو عدالت می دانند در حالی که هرگز به این مقوله مهم نپرداخته اند.

وی افزود: در هنرهای دیگر مانند خوشنویسی کلام قرآن، اهل بیت و شاعران بزرگ ایران با بهترین و زیباترین شکل ممکن تحریر شده اند که می تواند سبب ترویج فرهنگ اسلام و هنر ایرانی در مییان جامعه شود.

وزیر ارشاد با اشاره به برگزاری بخش غیر رقابتی پیامبر(ص) در جشنواره امسال، گفت: در سال جاری بسیاری تلاش کردند که چهره پیامبر اسلام را مخدوش کنند که در نهایت چیزی جز شکست به دست نیاوردند. ما باید چهره پاک پیامبر را به جهانیان بشناسانیم و اگر این کار را درست انجام دهیم به طور حتم مردم دنیا از آن استقبال می کنند، زیرا این امر با فطرت آنها سر و کار دارد.

حسینی با اشاره به سابقه تاریخی هنر نقاشی در ایران اظهار کرد: ایرانی ها در طول تاریخ با نقاشی هاهی خود تلاش کرده اند این نگرش را نشان دهند که جهان دارای یک پروردگار است. آنها در نقاشی هایشان برای انسان جایگاه جانشینی خدا را بر روی زمین ترسیم کرده اند.

وی افزود: نقاشان ایرانی با وجود مشکلات و دشواری های زندگی، همواره نگاهی مثبت و روشن به آینده داشته اند و در آثار خود تصویری مثبت را از آینده ترسیم کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نگاه خلاقانه هنرمندان به دنیای پیرامون خود، گفت: هنرمندان در طول تاریخ با نگاهی تیز بین ظرایفی را دیده اند که ممکن است دیگران به راحتی از کنار آنها قبل باشند. آنچه مسلم است هنرمندان همواره برای دیدن ظرایف دنیا از استعداد خدادادی خود بهره گرفته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان مراسم افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر از نمایشگاه بخش غیر رقابتی پیامبر(ص) دیدن کرد.

انتهای پیام / ۴۲

 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.