معاون اول قوه قضاییه: چرا کالای قاچاق، لب مرز قاچاق است اما داخل انبارها نه؟

به گزارش خبرآنلاین، معاون اول رئیس قوه قضاییه در همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه، همچنین گفت: درصد بسیار کمی از کالای قاچاق وارد شده کشف می‌شود. ‌تازه باید دید که این کشفیات از حمال‌ها کشف شده یا جریان‌های سازمان یافته که اصل موضوع قاچاق توسط آنها صورت می‌گیرد نه حمال‌ها که در درجه دوم و سوم هستند؛ هر چند که با حمال‌ها هم قانونگذار به عنوان قاچاقچی برخورد می‌کند.

به گفته او ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نقش رصد کردن و مسئول برخورد با پدیده قاچاق را دارد. اما آمارهای مختلفی درباره قاچاق وجود دارد: قوه قضاییه و قوه مجریه هر کدام آمار مختلفی در برخورد با پدیده قاچاق را می‌دهند اما برای رسیدن به آمار واقعی باید در سطح بازار حضور یافت و اگر نتایج همه این اقدامات کاهش کالای قاچاق در بازار بود می‌توان گفت اقدامات ما نتیجه‌بخش بوده است.

رییسی همچنین گفت: آثار مخرب قاچاق کالا بسیار گسترده است. پیام مقام معظم رهبری در این زمینه را باید منشور مبارزه با قاچاق نامید زیرا حاوی نکات و محورهای بسیار ارزشمندی است. در این منشور هم به آثار مخرب قاچاق کالا در تولید و اشتغال و همچنین سرمایه‌گذاری قانونی و تجارت قانونمند اشاره شده و هم سمت و سوی مبارزه دقیقا مشخص شده است که پیشگیری باید بر درمان مقدم باشد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه با برخوردهایی هم که احیانا اصل مبارزه را با تهدید روبرو می‌کند باید برخورد شود گفت:‌ دراین منشور جامع که به عنوان مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد بر همه دستگاه‌ها مبارزه با قاچاق کالا واجب شمرده شده است.

 

تولید ملی بدون مبارزه با قاچاق کالا امکان پذیر نیست

او با تاکید بر اینکه سخن گفتن از تولید ملی بدون مبارزه با قاچاق کالا و اقتصاد ناسالم امکان پذیر نیست خاطرنشان کرد: امروزه اگر برای اقتصادی اسلامی دو پایه افزایش ثروت ملی و عدالت اجتماعی تعریف شود قاچاق کالا هر دو پایه را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد.

رییس به واقعیتی اشاره کرد که مبارزه با قاچاق کالا را بی نتیجه می کند: این درست است که اگر کالایی در نقطه صفر مرزی کشف شد اما اگر تنها ۱۰ کیلومتر وارد کشور شود یا در انباری آنرا پیدا کنند دیگر به آن عنوان قاچاق صدق نکند؛ عرضه کالای قاچاق هر جای کشور که باشد در هر انبار یا مغازه‌ای و دست هر کسی کشف شود حکم کالای قاچاق را دارد. بیشترین ظرفیت ما در استان‌های مرزی صرف مبارزه با قاچاق کالا می‌شود؛ باید در بحث مبارزه با قاچاق کالا یک بازنگری جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پرداختن به موضوع تولید ملی بدون سامان دادن به مناطق آزاد کار بسیار مشکلی است گفت: باید در موضوع مناطق آزاد و مرزنشینان باز تعریف صورت بگیرد، باید تعریف شود که آیا می‌توان بار ۱۰ وانت را به عنوان ته لنج حساب کرد در حالی که این مقدار بار خودش حجم یک لنج است نه ته لنج.

 

باید از ابزار بازرگانی استفاده کرد

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه برخورد قضایی انتظامی نمی‌تواند جای ابزار بازرگانی و اقتصادی را بگیرد گفت:‌ باید برخورد قضایی را به عنوان آخرین راهکار قرار داد و در جهت پیشگیری استفاده شود.

وی با اشاره به اصلاح نظام پولی و بانکی گفت: مقام معظم رهبری در پیام خود فرمودند؛ قاچاق باید برای قاچاقچی صرف نکند، درواقع باید برای او مخاطرات قرار داد تا ریسک را بالا ببرد؛ الان ریسک قاچاق پایین است و در این حال شاهد قاچاق فزاینده خواهیم بود.

رئیسی ادامه داد:‌ باید برای کسانی که قانونمند مالیات دولت را می‌دهند و قوانین را اجرا می‌کنند ارزش قائل شد و به آنها بها دهیم اگر بخواهیم بحث جهانی شدن و حضور در بازی اقتصادی جهانی را پیگیری کنیم بدون توانمندی اقتصادی وارد این بازی شدن بی‌نتیجه خواهد بود و حتما در همان مراحل ابتدایی بازار کالاهای دیگر حریفان اقتصادی خواهیم شد.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.