معاون بورس وزارت علوم:احتمال توقف اعزام دانشجو /در حال حاضر فقط ۱۰ نفر در کانادا بورسیه هستند

زهرا تالانی:با اعلام توقف روابط ایران و کانادا این سوال پیش می آید که تکلیف دانشجویان ایرانی در این کشور چه می شود؟در این باره حسن مسلمی نائینی معاون بورس وزارت علوم،می گوید:هنوز مشخص نیست اما ممکن است اعزام دانشجو به کانادا متوقف شود.
گفت و گوی خبرآنلاین با معاون بورس وزارت علوم را می خوانید:

با تعطیلی سفارت کانادا در ایران تکلیف اعزام دانشجویان به کانادا چه می شود؟
احتمالا وزارت امور خارجه برای امور دانشجویان ایرانی در کانادا تصمیم گیری می کند،اما ممکن است اعزام دانشجو به کانادا متوقف شود.

یعنی همانطورکه بعد از تعطیلی سفارت انگلستان،اعزام دانشجو به این کشور هم متوقف و اعلام شد تحصیل در این کشور دیگر با هزینه شخصی انجام می شود.در مورد کشور کانادا هم ممکن است اعزام دانشجو متوقف شود؟
بله.این احتمال وجود دارد.اما همانطور که می دانید این تصمیم تازه گرفته شده و هنوز زود است که اعلام نظر کنیم.بنابراین فعلا مراحل اعزام دانشجویان به کانادا انجام می شود تا تصمیم گیری های جدید در این زمینه اعلام شود. دراین صورت، قطعا این کشور کانادا است که فرصت تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاههایش را از دست می دهد.

یعنی از این پس باید با هزینه شخصی تحصیل کنند؟
دانشجویانی که الان در مرحله اعزام  یا در حال تحصیل هستندمشکلی ندارند، اما برای متقاضیان جدید تحصیل در کانادا حتماً تصمیم گیری می شود.

یعنی وزارت علوم هیچ تسهیلاتی از جمله رفع مشکلات نظام وظیفه و ارز فراهم نمی کند؟
هنوز نمی دانم. همیشه اینگونه نبوده است که هر قطع رابطه سیاسی با خود قطع رابطه علمی به همراه بیاورد، همانطور که با وجود نبود رابطه سیاسی با کشور آمریکا، هنوز هم در زمینه علمی ما با این کشور در ارتباط هستیم.

تعداد دانشجویان ایرانی بورسیه در کانادا چند نفر هستند؟
کمتر از ۱۰ نفر. این دانشجویان از سال گذشته به کانادا اعزام شده اند و هیچ مشکلی برای دریافت خدمات برای دانشجویان بورسیه و غیربورسیه از طرف وزارت علوم ندارند.

اما سال گذشته بریتا بارون معاون دانشگاه آلبرتو در کانادا در اظهار نظری گفته بود که در سال جاری بالاترین دانشجویان خارجی پذیرفته شده از خارج برای این دانشگاه از میان دانشجویان ایرانی بوده اند؟
مطابق آمارهای وزارت علوم، بیش از دو هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل هستند که این افراد با هزینه شخصی به این کشور اعزام شده اند.

آمار غرق شدگان در ۵ سال گذشته/ مرگ ۲ هزار نفر در سواحل شمالی کشور
مرگ و میر بر اثر غرق شدن در کشور طی سالهای اخیر رو به افزایش است به طوریکه آمارهای پزشکی قانونی نشان می دهد در ۵ سال گذشته بیش از ۲ هزار شهروند در سواحل شمالی جان خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، آمارهای سال جاری نشان می دهد قربانیان دریا و رودخانه ها افزایش ۹ درصدی داشت یعنی در سه ماهه سال جاری ۳۰۲ شهروند (فروردین ۸۷ نفر، اردیبهشت ۷۸ و خرداد ۱۳۷ نفر) جان خود را از دست داده اند. هر چند آمار پزشکی قانونی تفکیک شده نیست و مرگ یک نفر در حوض آب خانه اش هم در آمار دریا محاسبه می شود ولی بر اساس آمار فدراسیون نجات غریق تنها در استانهای گیلان و مازندران و گلستان در سال گذشته ۲۵۰ کشته داشته ایم.

آمار مرگ و میر بر اثر غرق شدگی در ۵ سال گذشته

نام استان سال ۸۶ سال ۸۷ سال ۸۸ سال ۸۹ سال ۹۰
آذربایجان شرقی ۲۶ ۳۰ ۲۲ ۲۸ ۲۸
آذربایچان غربی ۳۲ ۲۰ ۲۷ ۲۶ ۲۴
اردبیل ۱۰ ۱۵ ۱۸ ۱۹ ۱۹
اصفهان ۷۴ ۷۰ ۴۵ ۷۲ ۴۷
ایلام ۱۶ ۱۲ ۱۰ ۹ ۱۰
بوشهر ۳۵ ۲۰ ۳۰ ۱۵ ۳۳
تهران ۹۱ ۹۰ ۶۲ ۱۰۲ ۶۳
چهارمحال بختیاری ۱۶ ۱۱ ۹ ۱۱ ۱۷
خراسان جنوبی ۱ ۱ ۲ ۳ ۳
خراسان رضوی ۳۶ ۲۶ ۳۹ ۴۲ ۲۵
خراسان شمالی ۸ ۱۲ ۴ ۳ ۵
خوزستان ۱۹۹ ۲۳۵ ۱۵۸ ۲۰۴ ۲۰۴
زنجان ۸ ۸ ۴ ۱۳ ۸
سمنان ۹ ۹ ۸ ۸ ۲
سیستان بلوچستان ۵۲ ۲۷ ۴۴ ۳۲ ۳۳
فارس ۷۰ ۷۳ ۷۲ ۵۷ ۷۱
قزوین ۲۰ ۱۶ ۶ ۶ ۱۹
قم ۸ ۵ ۴ ۴ ۴
کردستان ۱۴ ۱۵ ۲۰ ۱۹ ۲۲
کرمان ۱۳ ۱۰ ۱۶ ۱۳ ۱۷
کرمانشاه ۲۷ ۱۴ ۱۷ ۲۱ ۲۱

کهگیلویه و بویر احمد

۱۶ ۱۰ ۱۵ ۱۰ ۱۵
گلستان ۳۳ ۱۳ ۲۲ ۳۴ ۱۸
گیلان ۱۲۴ ۹۳ ۹۳ ۱۰۴ ۹۱
لرستان ۳۷ ۲۸ ۱۶ ۲۸ ۲۷
مازندران ۱۷۹ ۲۵۵ ۱۹۹ ۱۹۴ ۱۵۷
مرکزی ۱۴ ۸ ۵ ۸ ۱۰
هرمزگان ۲۵ ۱۵ ۱۹ ۲۰ ۳۳
همدان ۲۳ ۱۱ ۱۵ ۲۳ ۹
یزد ۴ ۱۰ ۶ ۶ ۱۱
جمع کل ۱۲۲۰ ۱۱۶۲ ۱۰۰۷ ۱۱۳۴ ۱۰۷۲

سازمان امداد و نجات: امسال غرق شدگی را تا ۵۰ درصد کاهش می دهیم

هر چند که سال ۸۲ با یکهزار و ۵۱۵ مورد بیشترین آمار غرق شدگی را از آن خود کرده است ولی مرگ سالانه یک هزار و ۲۴۰ شهروند در آبهای کشور نوعی هشدار برای مسئولان ستاد دریا اعم از استانداریهای مربوطه، فدراسیون نجات غریق، وزارت کشور و هلال احمر است.

این در حالی است که محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات کشور در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در تابستان سال جاری ۹۹۲ پست ساحلی در سواحل کشور با ۵۷۶۵ امدادگر و نجات گر ایجاد شده است تا مانع از رخداد حوادث دریایی شویم. تلاش می کنیم با اجرای طرح ملی کاهش غریق در سواحل گیلان، مازندران و گلستان غرق شدگی را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سالانه در جهان بیش از ۱۱ میلیون نفر جان خود را در دریاها و رودخانه ها از دست می دهند که سهم ایران سالانه ۱۲۵۰ قربانی است. در این میان مسئولان فدراسیون نجات غریق مدعیند با حداقل امکانات و تجهیزات در مدت هشت سال توانسته اند جان ۵۴ هزار شهروند را در سه دریای مازندران، گیلان و گلستان نجات دهند.

۴۵۲۳۲

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.