معاون حقوق بشر زنان وزارت خارجه: لازم است عناصر توانمندی زنان به درستی تعریف شود

چهارشنبه ۲۵ مرداد – ۰۳:۳۱:۲۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

در نشست هم اندیشی “زن از منظر حقوق بشر اسلامی”

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- اعلایی گفت: لازم است عناصر توانمندی زنان به درستی تعریف شود این در حالی است که در نقطه مرکزی نظام بین المللی حقوق بشر برابری جنسیتی مطرح است، اما این یک بحث فریبنده محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار زنان آریا، اعلایی، معاون حقوق بشر زنان وزارت خارجه  در نشست هم اندیشی “زن از منظر حقوق بشر اسلامی” با تاکید بر اینکه نقش زن و نقش خانواده تربیت نسل پاک است، گفت: ‌لازم است عناصر توانمندی زنان به درستی تعریف شود این در حالی است که در نقطه مرکزی نظام بین المللی حقوق بشر برابری جنسیتی مطرح است، اما این یک بحث فریبنده محسوب می شود و ما معتقدیم که در کنار توسعه مادی زن باید به توسعه معنوی او توجه شود و در قوانین در چارچوب توسعه معنوی، نقش زن تعریف شود.
این مقام مسئول با اشاره به آنچه در سطح بین الملل در خصوص بانوان ایرانی مطح می شود، اظهار داشت: ما بدون توجه به آنچه که در سطح بین المللی درباره زنان مطرح می شود باید در کشور خود مطالبات مناسب را در این زمینه داشته باشیم و در حد توان در این مورد کوشش کنیم و آنچه شایسته زن اسلامی است را در قالب حقوق بشر زن در اسلام مطرح کنیم.
معاون اداره کل حقوق بشر زنان وزارت خارجه با اشاره به دیدگاه سازمان همکاری های اسلامی نسبت به فرایند حقوق زن در ارتباط با اسلام، افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه زن و خانواده در سطح بین المللی بر سه مبنا استوار است. در اسناد حقوق بشر زنان، ما معتقدیم که هر سند ضمن درون گرا بودن لازم است برون گرا باشد. در فرایند جهانی شدن و نزدیک شدن نیازها و اولویت‌ها، دولت‌های ملی مسئول نقض حقوق بشر در نظر گرفته می‌شوند، این در حالی است که دولت‌های فراملی نیز این گونه عمل می‌کنند. به عنوان نمونه تحریم‌ها یکی از اهرم‌های فشار ناقض حقوق بشر است.
وی با اشاره به احراز و احصا اختلافات نظام اسلامی با نظام غربی در حوزه حقوق بشر و زنان، اظهار کرد: برخی از کشورهای اسلامی معتقدند که در این زمینه اختلافی با کشورهای غربی نداریم؛ اما اینگونه نیسیت.
معاون اداره کل حقوق بشر زنان وزارت خارجه با اشاره به بحث تحلیل دستاوردها، اظهار کرد: تحلیل دستاوردها به معنای تعریف از خود نیست؛ بلکه به معنای ارزیابی پیشرفت است. ما در سالهای اخیر پیشرفت‌هایی کرده‌ایم اما کافی نبوده است. در زمینه مفاهیم و موضوعات توانسته‌ایم در اسناد حقوقی بشری سازمان همکاری های اسلامی اشاراتی به لزوم توجه به ارزش‌های اسلامی داشته باشیم که مباحث مربوط به اسلام ستیزی، مبارزه با اسلام ستیزی و توهین به مذاهب از جمله آنها محسوب می‌شود.
وی با اشاره به تحلیل «اوپا» OPPAW (سند حقوق بشر عضو سازمان کنفرانس اسلامی)، ادامه داد: یکی از معایب این سند درون گرا بودن آن است این در حالی است که هر سند حقوق بشری باید برون گرا باشد. در «اوپا» نظام بین المللی حقوق بشر پذیرفته شده است به گونه‌ای که هم بسیاری از کشورهای اسلامی آن را پذیرفته‌اند و هم بسیاری از مفاهیم آن در«اوپا» ذکر شده است؛ اما این کار برای ما قابل قبول نیست.
معاون اداره کل حقوق بشر زنان وزارت خارجه تاکید کرد: بر خلاف قسمت اول که مفاهیم بین المللی در «اوپا» پذیرفته و به راهکارهای آن اشاره شده است راهکارهایی برای تحقق ارزش‌های اسلامی مطرح نشده است.
اعلایی با اشاره به نواقص عمده CEDAW «سیدا» (کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان) و «اوپا» (سند حقوق بشر عضو سازمان کنفرانس اسلامی)، اظهار کرد: بزرگترین نقص مربوط به تعریف نقش انسان در زمینه توسعه و تاکید بر فرایند مادی توسعه است.
وی افزود: یکی از عناصر توانمندی زن در «سیدا و اوپا» بحث اشتغال و فعالیت زن در خارج از خانه بر مبنای توسعه مادی است. اشتغال زن یک حق و توانمندی محسوب می‌شود؛ اما آیا توانمندی زن به اشتغال محدود می‌شود؟
معاون اداره کل حقوق بشر زنان وزارت خارجه گفت: در هیچ کدام از این قوانین به نقش زن در چارچوب خانواده و برای تربیت نسل پاک اشاره نشده است. حتی اگر اشاراتی شده است امکاناتی که در این دو سند برای اشتغال زن تعریف می شود برای فراغت زن به منظور تربیت مرد در نظر گرفته نشده است.
وی تاکید کرد: اجرای کامل سیدا (کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان) باعث دور شدن فرزند از مادر می‌شود. اوپا نیز نقایصی دارد. اما این سند تصویب شده است و اما ما می‌توانیم آن را در مرحله اجرا تا حدودی با دیدگاه‌های خود همراه کنیم.
اعلایی در پایان درباره نوع مواجهه ایران با اوپا اظهار کرد: مواجه ما باید ایجابی باشد و می‌توانیم پروژه‌های مختلفی در حوزه زنان و خانواده را با بخشهای مختلف سازمان همکاری‌های اسلامی تعریف و در این مسیر الگوهای خود را مطرح کنیم.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۱۵۱۵۳۱۲۸۳۵۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.