معاون سازمان حفاظت محیط زیست: استاندارد یورو ۴ برای خودروها تا پایان سال اجرا می گردد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: معاون سازمان محیط زیست گفت: آلودگی ناشی از منابع گرمایشی خانگی مغفول مانده است. بخش مهم آلودگی نیز ناشی از خودروهاست که البته استاندارد یورو ۴ تا پایان سال برای خودروها اجرا می‌شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس، سعید متصدی، شب قبل در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو با موضوع بررسی آلودگی هوا و راهکارهای کنترل آن، اظهار داشت: منابع ثابت و متحرک در کنار یکدیگر عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا می باشند.

منابع گرمایشی خانگی در تولید آلودگی هوا مغفول مانده‌اند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در بعضی شهرها در کنار صنایع، عوامل دیگری آلودگی تولید می‌کنند که مغفول مانده‌اند که از جمله می‌توان به آلودگی ناشی از منابع گرمایشی خانگی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سوخت شوفاژخانه‌ها سهم قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارد، ابراز داشت: در کلانشهری مانند تهران با داشتن حداقل ۱٫۵ واحد مسکونی بخشی از آلودگی هوای این کلانشهر می‌تواند ناشی از منابع خانگی باشد.

سابقه آلودگی هوای تهران به دهه ۵۰ باز می‌گردد

وی با بیان اینکه سابقه آلودگی هوای تهران به دهه ۵۰ باز می‌‌گردد، افزود: تا سال‌های ۷۸ و ۷۹ برخوردهای انفعالی برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوای می‌شد که طی سالهای ۷۸ و ۷۹ برنامه جامع ۱۰ ساله در هفت محور تدوین شد.

حذف کامل سرب از بنزین، اتفاقی ارزشمند

متصدی با بیان اینکه این برنامه در سال ۷۹ به تصویب هیئت وزیران رسید، ابراز داشت: طی سا‌ل‌های ۷۹تا ۸۴ اتفاقات ارزشمندی در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور افتاد که یکی از مهمترین آنها حذف سرب از بنزین بود.

معاون سازمان محیط زیست در ادامه سخنان خود یادآور شد: امروز اگر در تهران شاهد کاهش آلودگی مونوکسید کربن هستیم به سبب این است که تا میزانی استاندارد سوخت و خودرو ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا تدوین شد که اهم آن به ارتقا سطح استاندارد سوخت و خودرو  و همچنین توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی باز می‌گردد.

متصدی اجرای درست برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را مستلزم تعامل هوشمندانه و همچنین مشارکت همه جانبه مردم دانست و گفت: چنانچه این دو سیاست اجرایی شود شاهد کاهش موثر آلودگی هوا خواهیم بود.

تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، اضافه کرد: کار اصلی این کمیته هماهنگی میان بخش میانی تمام دستگاه‌ها اعم از سازمان‌های مردم نهاد، شوراها و همچنین دستگاه‌های مسئول برای کاهش آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه بر اساس استراتژی محیط زیست تأکید بر مشارکت همه جانبه مردم برای کاهش آلایندگی‌های موجود در هوا داریم، ابراز داشت: ما مشارکت مردم را فقط در انجام عملیات می‌بینیم و نظرات مردم را نیز می‌خواهیم.

مردم شرایط کشور را درک کنند

وی با اشاره به بد رفتاری و عدم توجه مردم به مسئله آلودگی هوا طی سال‌های قبل، از مردم خواست که شرایط کشور را درک کنند.

متصدی با بیان اینکه درصد سفرهای غیر ضرور در تهران و سایر کلانشهرهای کشور قابل ملاحظه است، گفت: لازم است مردم با صبر و بردباری و استفاده از زیرساخت‌های دولت الکترونیک از تعداد سفرهای غیرضروری بکاهند.

استاندارد خودروها تا پایان سال یورو ۴ می‌شود

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بر اساس برنامه‌ها تا پایان سال جاری استاندارد تمام خودروهای داخلی به یورو ۴ ارتقا یابد، افزود: البته در این باره بدون شک با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.