معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح: نباید به مسئولان مالی نیروهای مسلح اعتماد تام داشت

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

80358763-3245938.jpg

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: برخلاف باور عموم و همچنین عدم اطلاع بعضی از فرماندهان نظامی و انتظامی، دریافت درصد حق‌الوصول توسط نیروهای مسلح جرم است و به صورت قانونی با آن برخورد خواهد شد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه اصفهان، حجت‌الاسلام محمد مصدق طی سخنانی در نوزدهمین مجمع پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح با بیان اینکه نیروهای مسلح ملجاء و پناهگاه مردم می باشند، تصریح نمود: نیروهای مسلح از دیدگاه نظام مقدس اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند و آرامش جامعه با وجود آنها تضمین می‌شود.

وی اقتدار نیروهای مسلح در محاکم نظامی را یک اصل پذیرفته شده خواند و ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید نمودند که رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح در عین حال که باید جدی باشد، نباید اقتدار فرماندهی را زیر سوال ببرد.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه به دنبال برگزاری مجمع‌های پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح در استان‌های مختلف جرایم در این نیروها با کاهش چشمگیری روبرو بوده است، افزود: با کمک فرماندهان نظامی و انتظامی در سراسر کشور به صورت میانگین سالیانه وقوع جرم در نیروهای مسلح بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته است.

مصدق اظهار نمود: آمار جرایم و تخلفات همه نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع در مقایسه با جامعه عمومی بسیار کمتر بوده و این نشان از صلاحیت و سلامت نیروهای مسلح دارد.

وی با بیان اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح در کنار فرماندهان نظامی و انتظامی، سه برنامه ۵ ساله پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح را در برنامه اصلی خود قرار داده است، خاطرنشان نمود: این برنامه در قالب عنوان آسیب‌شناسی، آسیب‌زدایی و تطبیق برنامه‌ها و کیفیت عملی نمودن راهکارها و نتیجه‌گیری از ۱۵ سال قبل اجرا شده‌اند.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه خروجی برگزاری مجمع‌های پیشگیری از وقوع جرم در سال جاری نیز مطلوب بوده است، یادآور شد: نیروهای مسلح جایگاه ویژه‌ای دارند و چنانچه کسی در این نیرو جرمی مرتکب شود هم مجازات او سنگین و هم روش رسیدگی به جرم او متفاوت خواهد بود.

مصدق با بیان اینکه رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح در همه کشورها توسط محاکم اختصاصی انجام می‌گیرد، گفت: شان و جایگاه نیرهای مسلح اقتضا می‌کند که رسیدگی به جرایمشان در محاکم اختصاصی نظامی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به جرایم مالی در چند سال اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته و بر خلاف باور عموم و بعضی از فرماندهان نیروهای مسلح پورسانت نیز جرم محسوب می‌شود، تصریح نمود: دریافت درصد میزان سود می‌تواند دریچه‌ای برای جرایم و تخلفات بعدی باشد و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، دریافت پورسانت توسط کارکنان نیروهای مسلح جرم محسوب شده و مطابق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح در ادامه بر لزوم نظارت هر چه بیشتر فرماندهان بر مسئولان مالی نیروهای مسلح تاکید نمود و ادامه داد: نباید به مسئولان مالی اعتماد تام داشت و تا جایی که ممکن است اجازه ندهید مسئولان امور مالی به صورت بلندمدت در این مقام باقی بمانند.

مصدق افزود: ضروری است که فرماندهان نظامی و انتظامی سراسر کشور برای پیشگیری از وقوع جرایم مالی از کارشناسان امور مالی خارج از کادر اداری خود استفاده نمایند و مسایل مالی را به صورت محسوس یا غیر محسوس کنترل نمایند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.