معاون وزیر خارجه:ایران با مخالفان غیر مسلح سوری ارتباط دارد

خبرگزاری آریا-معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی وزیر خارجه با اشاره به تماس ایران با گروه هایی از مخالفان در سوریه که به راهکار سیاسی معتقدند تأکید کرد؛ ایران همه را به فاصله گرفتن از خشونت تشویق می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، “حسین امیر عبداللهیان “در گفت وگو با شبکه خبری العالم، گفت: در سوریه ما با گروه هایی از مخالفان در تماس هستیم که به راه کار سیاسی معتقدند و تلاش ما بر این است که نشستی با نمایندگان حکومت سوریه سازماندهی کنیم و حداقل اینکه همگان را به فاصله گرفتن از خشونت و قرار گرفتن در فاز سیاسی تشویق کنیم.
امیر عبداللهیان افزود: ما با افتخار اعلام می کنیم که از سوریه ، طرح اصلاحات بشار اسد و  اقدامات سوریه در قبال محور مقاومت و مقابله با رژیم صهیوستی حمایت می کنیم و اکنون با صدای بلند این حمایت را اعلام می کنیم .

اوضاع سوریه
معاون وزیر امور خارجه ایران در باره اوضاع سوریه و شرایط فعلی آن کشور اظهارداشت : از ابتدای ماه مبارک رمضان با حمایت و مداخله خارجی، ورود گروه های تروریستی و افزایش روند مسلح کردن شورشیان ، تلاش برای افزایش ناامنی در سوریه بیشتر شده است.
وی افزود : این روند باعث شده تا وضعیت بحرانی آن کشور تشدید شود و هدف از آن سقوط پایتخت سوریه است.
امیر عبداللهیان گفت: ارتش سوریه با حمایت گروه های مردمی در عملیات پاکسازی طی کمتر از یک هفته بر اوضاع پایتخت مسلط شد؛ برخی از شورشیان از دمشق گریختند و در مناطقی چون حلب فعالیتهای خود را تشدید کردند.
وی افزود: اخبار تایید شده مقامات سوری مبنی بر ورود نیروهای مسلح و تسلیحات به داخل خاک سوریه از منطقه مرزی حلب وجود دارد.
امیر عبداللهیان شرایط میدانی حال حاضر را سخت توصیف کرد و گفت : عملکرد گروه های تروریستی با حمایت کشورهای خارجی، سوریه را به مکان فعالیت القاعده تبدیل کرده اما اقدامات مقتدرانه ارتش وضعیت را رو به بهبود قرار داده است.
وی کنترل مرزها و توقف ارسال تسلیحات،و به ویژه جلوگیری از مداخله غربی و عربی را از ضروری ترین نیاز برای خروج سوریه از بحران عنوان کرد.

ارسال سلاح از مرز ترکیه و لبنان
معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه ایران، گفت: مقام های سوریه ای معتقدند که تسلیحات مورد نیاز شورشیان مسلح از مرز ترکیه و لبنان وارد می شود.
امیر عبداللهیان، گفت: آمریکایی ها بارها گفته اند که القاعده در سوریه فعالیت دارد؛ از سوی دیگر می بینیم که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مظنونان به عضویت در القاعده را در خاک یمن هف قرار می دهند اما نه تنها هیچ تمایلی برای مقابله با القاعده در سوریه ندارند، بلکه از ورود سلاح های مدرن و پیشرفته به سوریه با علم به اینکه این تسلیحات به راحتی می تواند در اختیار القاعده قرار گیرد، حمایت می کنند که در این میان عربستان سعودی و قطر هم از تجهیز شورشیان سوریه حمایت می کنند.

وضعیت سوریه رو به پیشرفت است
وی درباره مذاکرات سه جانبه مسکو در دو روز گذشته با معاون وزیر خارجه روسیه و معاون نخست وزیر سوریه، گفت: آنچه به مذاکرات ما و روسها برمی گردد، بررسی تحولات سوریه است که ارزیابی ایران این بود که وضیت سوریه پیچیده اما رو به پیشرفت است
امیر عبداللهیان، افزود: در این گفت و گوها، فعالیت های گروه های تروریستی و حمایت های خارجی از این فعالیت ها بررسی شد؛ ما تاکید کردیم که طرح شش ماده ای کوفی عنان باید مورد توجه جدی قرار گیرد و در سوریه به هیچ وجه راه کار نظامی و سیاسی پاسخگو نیست بلکه همه طرف ها باید از ظرفیت های خود استفاده کرده و با کمک به گفتگوهای ملی برای حل و فصل بحران سوریه تلاش کنند.
 وی ضمن ابراز تاسف از استعفای کوفی عنان در پی کارشکنی برخی طرف ها، از کسانی که به مسائل انسانی  در سطح بین المللی پایبند هستند،خواست عنان را متقاعد کنند به ماموریت خود باز گردد.

ربودن زائران ایرانی در سوریه
وی درباره ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه، گفت: آقای علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران با همتای ترک و قطری خود مکالمه تلفنی داشتند و آنان تاکید کرد که از همه ظرفیت خود برای آزادی ۴۸ زائر ایرانی استفاده خواهد کرد.
حسین امیر عبداللهیان، با اشاره به اینکه تلاش های وزارت خارجه برای آزاد ی زوار ربوده شده در سوریه همچنان ادامه دارد ، خاطرنشان کرد : اطلاعات مناسب و خوبی درباره مکان اختفای این افراد به دست آمده است و موضوع از کانال های سیاسی دنبال می شود تا زائران از دست تروریست ها آزاد شوند.

ارتباط انفجارهای عراق با ناآرامی های سوریه
معاون وزیر خارجه ایران، گفت: امنیت مقوله ای تفکیک پذیر نیست و نمی توان انتظار داشت که یک کشور را ناامن کرد و کشورهای همسایه یا دیگر کشورها ناامن نشود.
عبداللهیان  افزود : به اعتراف برخی طرف هایی که سلاح وارد سوریه می کنند و حامی روند ورود تسلیحات و تروریست ها به داخل خاک آن کشور هستند، القاعده وارد سوریه شده و در تلاش است تا این کشور را به مکانی برای اقدامات تروریستی و توسعه  آن به برخی از مناطق تبدیل کند.
وی گفت : در ملاقات با معاون وزیر خارجه ترکیه در تهران این نگرانی را به وی ابلاغ کردیم که این روند می تواند مرزهای ترکیه، لبنان، اردن و عراق و سایر همسایگان سوریه را تحت تاثیر قرار دهد و حتی به فضایی فراتر از همسایگان آن کشور گسترش یابد.
وی تصریح کرد : دوستان منطقه ای ما و برخی طرف های فرامنطقه ای باید از اقدامات شتابزده و مداخله جویانه  در مسیر تسهیل اقدامات تروریستی در سوریه اجتناب کنند؛ زیرا این مسئله می تواند امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی را به خطر بیاندازد.

اعتراض عراق به سفر مقام ترک به کردستان عراق
معاون وزیر خارجه ایران سفر معاون وزیر خارجه ترکیه به منطقه کردستان عراق را در چارچوب روابط ترکیه و عراق و  روابط ترکیه و منطقه کردستان عراق ارزیابی کرد.
وی گفت: براساس قانون اساسی عراق، هرگونه سفر به منطقه کردستان عراق باید با هماهنگی دولت مرکزی صورت گیرد که وزارت خارجه عراق به این سفر معترض شده است. ما معتقدیم باید در این مسئله خویشتنداری کرد.

حمله به سوریه در چارچوب تغییر نقشه خاورمیانه است
امیر عبداللهیان با بیان اینکه برخی طرف های فرامنطقه ای با طراحی پیچیده به دنبال تغییر نقشه سیاسی خاورمیانه هستند ، خاطرنشان کرد :  این تفکر عمدتا در محور آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد بحث بوده است؛ این گروه ها تصور می کنند که بیداری اسلامی و انقلاب های عربی باعث روی کار آمدن اسلامگراها در برخی از کشورها با رای مردم شده است و این مسئله به دلیل حمایت از مقاومت فلسطین به ضرر رژیم صهیونیستی است، از این رو تلاش دارند مقاومت سوریه را متلاشی کنند تا قطعه جدید نقشه سیاسی خاورمیانه را از سوریه تجزیه شده آغاز کنند.
معاون وزیر خارجه ایران، گفت: هدف دیگر از این طرح ایجاد ناامیدی و یاس در کشورهای عربی است و در مجموع این تحرک ها می خواهند جایگاه رژیم صهیونیستی و تحرکات نظامی،سیاسی و امنیتی اش را تثبیت کنند.

سوریه به تنهایی از خود دفاع می کند
معاون وزیر خارجه ایران، تصریح کرد: هرجا احساس کنیم دشمنان در حال برنامه ریزی برای به خطر انداختن امنیت،منافع ملی و مصالح منطقه ای ایران است،اقدام مناسب انجام خواهیم داد.
وی امکان حمله نظامی به سوریه به سبک لیبی را بسیار بعید دانست و گفت: کشورهای حامی تروریسم توان ورود به فاز جنگ با سوریه را ندارند و اتفاقا دلیل جنگ داخلی در سوریه، ناتوانی در حمله به آن کشور است؛ دمشق هم به عنوان یک عضو محور مقاومت به تنهایی قادر به دفاع از تمامیت ارضی خود است.
حسین امیر عبداللهیان درباره پاسخ به این سوال خبرنگار العالم که آیا ایران در دفاع از سوریه وارد جنگ خواهد شد، گفت: دمشق درصورت جنگ قادر است به تنهایی از تمامیت ارضی خود فاع کند و  نیازمند کمک هیچ کشوری نیست.

استفاده از ظرفیت عربستان برای وحدت جهان اسلام
امیرعبداللهیان درباره کاهش تنش ها بین ایران و عربستان و تصمیم تهران برای شرکت هیات ایرانی در نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی افزود : پادشاه عربستان دعوت نامه رسمی برای شرکت رئیس جمهوری ایران در اجلاس همکاری سران اسلامی ارسال کرده است.
وی افزود :  این اجلاس در دهه سوم ماه مبارک رمضان در مکه برگزار می شود، اما هنوز تصمیمی درباره شرکت آقای احمدی نژاد یا سطح شرکت ایران دراین نشست گرفته نشده است.
حسین امیر عبداللهیان، در باره تاثیر سفر احتمالی رئیس جمهوری به  ریاض بر کاهش تنش و قضایای منطقه ای و بین المللی و جهان اسلام گفت:ایران همواره از هرگونه ابتکاری که به استفاده مثبت از ظرفیت کشورها درحوزه جهان اسلام کمک کند به ویژه ظرفیت عربستان سعودی در راستای وحدت جهان اسلام، استقبال می کند.

اعضای هلال احمر در لیبی به زودی آزاد خواهند شد
امیر عبداللهیان درباره ربوده شدن هفت کارمند هلال احمر ایرانی در لیبی، گفت : ما حکومت آن کشور را مسئول حفظ سلامت جان اتباع ایرانی می دانیم،  این ۷ تن عضو هیات رسمی هلال احمر بوده و برای کمک به مردم وارد لیبی شده بودند که بر اساس عرف دیپلماتیک و مناسبات دوجانبه، تامین امنیت جان آنان با دولت میزبان است.
وی با اشاره به اینکه خواسته های گروگان گیرها در لیبی به صورت دقیق به ایران اعلام نشده است،گفت: مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی لیبی وزارت کشور را مکلف کرده که این موضوع را رسیدگی کند؛ اطلاعات لازم درباره مکان افراد داده شده و تلاش های فشرده دیپلماتیک و میدانی توسط مقامات لیبیایی صورت گرفته است و براساس آخرین اطلاعات آنها به زودی آزاد خواهند شد.

گازهای شیمایی آمریکایی برای سرکوب مردم بحرین
معاون عربی آمریکایی وزیر خارجه ایران درباره انقلاب بحرین، گفت: نیروهای امنیتی در مقابله با مطالبات مسالمت آمیز و دمکراتیک مردم سه گزینه را دنبال می کنند ، اول کشتار وسیع مردم و تیراندازی مستقیم به آنان بود که ده ها نفر  در این مرحله شهید شدند، در مرحله دوم با فشار افکار عمومی و فشارهای بین المللی روش سرکوب قدری تعدیل شد؛ اما کشتار مردم در مواردی ادامه داشت و برای متفرق کردن تظاهرات از گازهای سمی استفاده شد.
وی اظهارداشت : درمرحله سوم که در ماه های اخیر شاهد آن هستیم، برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا گازهای شیمیایی کشنده در اختیار بحرین قرار داده اند که متاسفانه این روزها شاهد کشتار مردم با این روش هستیم.
امیر عبداللهیان گفت: در مذاکراتی که با دوستان در مسکو داشتیم، این مساله مورد بررسی قرار گرفت و انتظار داریم که حکومت بحرین استفاده از این سلاح را متوقف کند و قوانین و مقررات بین المللی را دراین رابطه به دقت به اجرا گذارد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.