معاون وزیر تعاون خبر داد: افتتاح یکهزار طرح تعاونی در هفته تعاون

به گزارش روز جمعه ایرنا ˈغلامحسین حسینی نیاˈ در خطبه های پیش از نماز جمعه با اشاره به نقش تعاون در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور، اظهار داشت: هم اکنون ۱۸۰ هزار تعاونی با ۴۳ میلیون نفرعضو و با ۳/۲ اشتغال در کشور در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در دنیا از هرهفت نفر یک نفرعضو تعاونی ها است در حالی که در ایران از هر سه نفر یک نفر در تعاونی ها عضویت دارد.

وی ادامه داد: ۸۴ هزار تعاونی تولیدی در کشور وجود دارد که ۴۷ درصد از آن ها در گرایش های صنعتی، معدنی و عمرانی و غیره فعالیت می کنند. در بخش کشاورزی و روستایی ۳۰ درصد، مسکن ۲۰ درصد،۸۰ درصد پسته و فرش دستباف و ۵۰ درصد حمل و نقل توسط تعاونی ها صورت می گیرد.

حسینی نیا با اشاره به فعالیت بانوان در قالب تعاونی ها، خاطرنشان کرد ۱۰ میلیون نفر از اعضای تعاونی ها را بانوان تشکیل می دهند که ۲۳ درصد از اعضای هیات مدیره و ۱۷ درصد اعضا را تشکیل می دهند.

معاون وزیر تعاون به اقدامات صورت گرفته برای بسترسازی فعالیت تعاونی ها در کشور اشاره کرد و افزود:ایجاد بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، راه اندازی تعاونی های نسل جدید و ده ها پروژه و طرح دیگر از فعالیت های صورت گرفته در این راستا است.

وی گفت: هم اکنون ایران یکی از کشورهای پیشرو در امر تعاون به شمار می رود که رشد تصاعدی آن نیز بعد از ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ آغاز شده است.

وی یادآور شد در دوره فعالیت دولت های نهم و دهم ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی به تعاونی ها واگذار گردید.

وی تعاونی را وسیله ای برای غیردولتی کردن اقتصاد ذکر کرد و گفت: این شیوه اقتصادی می تواند جلوی سلطه نظام سرمایه داری را بگیرد و به تقسیم عادلانه ثروت بین تمام آحاد جامعه منجر شود.

حسینی نیا بیان کرد: تعاون از راه های برابر کردن فرصت ها ، مبارزه ریشه ای با فقر را پیش می گیرد و می تواند نقش موثری در اقتصاد مقاومتی و شرایط فعلی اقتصاد کشور ایفا کند.

معاون وزیر تعاون متذکر شد در حالی که اقتصاد کمونیستی جایگاه خود را در بین کشورها از دست داده و نظام سرمایه داری نیز رو به افول است، اقتصاد تعاونی بعنوان شیوه ای مردمی می تواند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشورها و اشتغالزایی داشته باشد.

یادآور می شود هفته تعاون که از ۱۳ شهریور آغاز شده تا ۱۹ همین ماه ادامه خواهد یافت .

اقتصام**۳۹۱۷**۱۵۴۲**

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.