معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: نرخ تعرفه واردات خودرو اصلاح می شود

‘سید جواد تقوی’ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ابراز امیدواری کرد با متعادل کردن قیمت خودروهای وارداتی، مصرف کننده با نرخ های بالا مواجه نشود.

وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی اعضای کمیسیون ماده یک هستند.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در عین حال گفت: با توجه به این که واردات خودرو بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه می شود، طبیعی است که قیمت خودروهای وارداتی بر اساس مبانی نرخ ارز متغیر باشد.

وی همچنین در واکنش به برخی پیش بینی ها مبنی بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی با توجه به استفاده از ارز آزاد گفت: بر روی برخی برآوردها نمی توان صحه گذاشت با این وجود تمام تلاش ما بر این است که حقوق مصرف کنندگان رعایت شود.

** کاهش نرخ تعرفه در کمیسیون ماده یک

تقوی درباره میزان تعرفه های پیشنهادی برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی بدون اشاره به پیشنهاد خاصی گفت: سناریوهای مختلفی بر اساس حوزه های کارشناسی مطرح است که باید در کمیسیون ماده یک به تصویب برسد، اما مسیر اصلی بحث به گونه ای است که نباید چندان جهش قیمتی نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی خودروسازان نسبت به کاهش نرخ تعرفه خودروهای وارداتی واکنش نشان خواهند داد، گفت: مسئله تولیدکنندگان داخلی قیمت و رقابت است و در حالی که متعادل سازی قیمت خودروهای وارداتی در کمیسیون ماده یک مطرح است.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: هر تصمیم کمیسیون ماده یک با توجه به ملاحظات حوزه رقابت خواهد بود.

** افزایش قیمت یک تا دو مدل خودرو ساخت داخل

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برخی شایعات مبنی بر افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: فقط یک یا دو مدل خودرو جدید تولیدی که وارد بازار شده، افزایش قیمت خواهد داشت.

تقوی ادامه داد: این خودروها دارای استاندارد یورو ۴ هستند، به لحاظ کیفیت و آپشن شرایط جدیدی را دارند، اما در مورد سایر خودروها هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وی همچنین در پاسخ به پرسش ایرنا که حاشیه بازار نرخ های غیر منطقی را برای خودروها ایجاد کرده است، گفت: یکی از شرایطی که خودروسازان اعمال می کنند تامین مکفی بازار است و خوشبختانه هم اکنون بر اساس تعهدات عمل می کنند و روند قیمت ها به گونه ای خواهد بود که شیب لازم را برای قیمت در سطح بازار داشته باشیم.

اقتصام **۱۶۰۱**۱۳۱۹**۱۵۴۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۷۷۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.