معاون وزیر صنعت: واردات خودرو لوکس با ارز مرجع قبل از اولویت‌بندی بوده است

معاون وزیر صنعت: واردات خودرو لوکس با ارز مرجع قبل از اولویت‌بندی بوده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در باره وضعیت واردات خودرو با نرخ مرجع به کشور بیان داشت: واردات صورت گرفته با نرخ مرجع که بخشی از آن هم اکنون در سطح بازار مشاهده می شود ، مربوط به قبل از اولویت بندی کالاهای وارداتی به کشور است.

به گزارش گروه اقتصادی عصرایران، حمید صافدل در نشستی خبری گفت: خودروهای وارداتی قبل از اولویت بندی ثبت سفارش شده و از تیرماه امسال ارز مرجع فقط برای واردات کالاهای اساسی و دارو ( اولویت ۱ و ۲ ) تخصیص می یابد.

وی در باره ارایه گزارشی در مورد تعداد و مدل خودروهای وارداتی توضیح داد : گزارشات گمرک بر مبنای ضریب یا حجم موتور است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت در پاسخ به درخواست خبرنگاران در باره اطلاع یافتن آنها از تعداد و مدل های وارداتی خودرو در شش ماه نخست امسال گفت : این اطلاعات را می توانید از گمرک، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و راهنمایی و رانندگی دریافت کنید.

به گفته صافدل ، میزان واردات خودرو در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش مواجه بوده و درعین حال حجم واردات در دو ماه پایانی (مرداد و شهریورماه ) تابستان با یکدیگر متفاوت است.

وی تاکید کرد: ثبت سفارش خودروهای وارداتی نیز مربوط به قبل از اولویت بندی ۱۰ گانه واردات کالا به کشور بوده است.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره کنترل قیمت خودروهای وارداتی این توضیح را نیز داد که مصوبه صریح دولت بر کنترل کالاهای وارداتی با ارز مرجع است و براین اساس گمرک موظف به اعلام کالاهای وارداتی قبل از ترخیص به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان است و این سازمان نیز موظف به کنترل آن در شبکه توزیع بوده و در صورت تخلف برخورد کند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به نشست مشترک صادر کنندگان با وزیر صنعت ، معدن و تجارت در روز گذشته و اعلام آمادگی آنها برای ارایه ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی ، گفت : امیدواریم که هر چه زودتر این موضوع محقق شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت از تعیین تکلیف نحوه پرداخت ارز برای اولویت های ۹ و ۱۰ کالاهای مصرفی از گروه های ۱۰ گانه کالاهای وارداتی درمرکز مبادلات ارزی تا چند روز آینده خبر داد.

صافدل عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که دسته بندی مثبت و منفی برای ۲ اولویت ۹ و ۱۰ در نظر گرفته شود به نحوی که اگر کالایی از این دو گروه مشابه تولید داخلی و به اندازه کافی داشته باشد، واردات آن محدود می شود.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: اما ممکن است که گروهی از این کالاها به دلیل اینکه مکمل بخش دیگری است مجوز واردات را دریافت کند.

وی از تشکل های تولیدی و صادراتی خواست تا نقطه نظرات خود را در باره نحوه پرداخت ارز در مرکز مبادلات ارزی در خصوص اولویت های ۹ و ۱۰ به سازمان توسعه تجارت اعلام کنند.

ماشین آلات سواری پرمصرف، لوازم خانگی ضروری، موبایل و رایانه و اجزا آن اولویت ۹ و کالاهای غیرضروری مثل لوازم خانگی غیرضرور، اسباب بازی، وسایل تزئینی و لوکس اولویت ۱۰ کالاهای وارداتی را در بر می گیرد.

مرکز مبادلات ارزی از سوم مهرماه امسال در ساختمان ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دایر شد، دراین مرکزهم اکنون ارز مورد نیاز اولویت های ۳ تا ۷ از گروه های کالایی اولویت دار ارایه می شود ، قرار است طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده نیز نحوه پرداخت ارز اولویت هشتم مشخص شود.

صافدل گفت که حدود سه هزار ثبت سفارش از ابتدای راه اندازی مرکز مبادلات ارزی در گروه های سه تا ۸ وارداتی ، تاکنون انجام شده است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه از خروج پرداخت نقدی جوایز صادراتی از سرفصل بودجه این سازمان در سال جاری خبرداد و گفت : حمایت ها در بخش های زیر ساختی از شش ماه نخست امسال آغاز شده است.

وی کمک به احداث و توسعه پایانه ها ، بازاریابی و تبلیغات ، برند و بسته بندی از جمله حمایت های مورد نظر در حوزه پرداخت مشوق های صادراتی است.


دنیای خودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.