معاون iبهداشتی وزیر iبهداشت:صداو‌سیما کالاهای آسیب‌رسان سلامت را تبلیغ نکند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

154-3.jpg

معاون iبهداشتی وزیر iبهداشت با اشاره iبه تدوین فهرست کالاها و خدمات آسیب‌رسان سلامت و رسانه‌ها iبه ویژه صدا و سیما خواست که این کالاها و خدمات را تبلیغ نکنند.

به گزارش تفسیری خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا مصداقی‌نیا در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره iبه قوانین برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت، گفت: بندهای متعددی از برنامه پنجم توسعه مربوط iبه حوزه سلامت است و در این بندهای قانونی سازمان‌های متعددی موظفند که iبه مقوله سلامت بپردازند.

وی گفت: توسعه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع iبه کلیه شهرها، ممنوعیت تبلیغ کالاها و خدمات آسیب‌رسان سلامت، تدوین سند غذایی مطلوب ایرانیان و … از مهم‌ترین بندهای قانونی برنامه پنجم توسعه است که iبه حوزه سلامت مربوط می‌شود. وزارت iبهداشت نیز با توجه iبه تکالیف تعیین شده برنامه‌هایی را طراحی و در دست اجرا دارد.

معاون iبهداشتی وزیر iبهداشت با اشاره iبه جلسات برگزار شده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر iبه منظور تدوین دستورالعمل توسعه برنامه پزشک خانواده در طرح‌ها، گفت: این برنامه تدوین و iبه تصویب هیات دولت رسید. اکنون برنامه پزشک خانواده در بعضی از استان‌ها مانند استان مازندران، فارس و قسمتی از استان تهران راه‌اندازی شده و در حال پیشرفت است. استان‌های دیگر نیز برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی نموده‌اند.

مصداقی‌نیا تاکید نمود: وزارت iبهداشت بر اساس قانون و مصوبات دولت موظف است که برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را برای همه جمعیت شهری و روستایی کشور عملیاتی کند. توسعه این برنامه iبه سراسر کشور مهم‌ترین برنامه عملیاتی وزارت iبهداشت است.

وی در پاسخ iبه سوال خبرنگاری درباره فرهنگ‌سازی برای برنامه پزشک خانواده و لزوم تامین اعتبار برای اجرای این برنامه، گفت: در زمینه فرهنگ‌سازی همه تلاشمان را انجام داده‌ایم. درباره اعتبارات اجرای این برنامه نیز باید بگویم که بدون تامین منابع نمی‌توان هیچ کاری را پیش برد. iبه دنبال تمهیدات مجلس و دولت و همکاری سازمان‌های دخیل در این امر، این برنامه پیش خواهد رفت. برای رفع مشکلات نظام سلامت، چاره‌ای iبه جز اجرای برنامه پزشک خانواده نداریم. در مجموع چندان نگران چگونگی تامین اعتبارات برنامه پزشک خانواده نمی باشیم.

مصداقی‌نیا با اشاره iبه تعداد پزشکان ثبت‌نام نماینده در برنامه پزشک خانواده، گفت: بیش از ۲۶ هزار پزشک در این برنامه ثبت‌نام نموده‌اند. بسیاری از این پزشکان در مطب‌های خصوصی فعال بوده‌اند. بدون حضور بخش خصوصی و همکاری همه‌ جانبه دیگر دستگاه‌ها، نمی‌توان این برنامه را iبه خوبی پیش برد.

وی همچنین از تدوین سبد غذایی مطلوب برای جمعیت کشور خبر داد و گفت: این موضوع از تکالیف قانونی برای وزارت iبهداشت بود که انجام شد. در حال حاضر سبد غذایی مطلوب برای ۱۴ گروه سنی و جنسی تدوین شده و آماده ابلاغ از سوی وزیر iبهداشت است.

معاون iبهداشتی وزیر iبهداشت همچنین از تدوین سند استانداردهای پیوست سلامت خبر داد و گفت: این سند برای تصویب نهایی در دستور کار شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار دارد.

مصداقی‌نیا همچنین iبه تدوین سند سلامت سالمندان در وزارت iبهداشت اشاره نمود و گفت: این سند در جلسه اخیر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی iبه تصویب رسید و iبه سریعی از سوی دولت ابلاغ خواهد شد.

وی در پاسخ iبه سوال ایسنا درباره تبلیغ موادی نظیر چیپس و پفک در رسانه ملی و استفاده از الفاظی همچون برخوردار بودن این محصولات از تاییده وزارت iبهداشت با وجود ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت، گفت: این تبلیغات ربطی iبه حوزه معاونت iبهداشتی ندارد و برای سال‌های اخیر هم نمی باش. درخواست ما از رسانه‌ها iبه ویژه سازمان صدا و سیما آن است که کالاها و خدمات آسیب‌رسان سلامت را تبلیغ نکنند. ما می‌دانیم در این زمینه مباحث اقتصادی مطرح است، اما سلامت مردم مهم‌تر از اقتصاد است.

مصداقی‌نیا همچنین گفت: در صورتی که تخلفاتی در این زمینه ملاحظه شود، برای آن جریمه در نظر گرفته شده است و امیدواریم نیازی برای ورود iبه این قضیه نداشته باشیم.

معاون iبهداشتی وزارت iبهداشت درباره شیوع وبا در مناطقی از کشور عراق نیز گفت: وبا در بعضی از مناطق عراق از جمله سلیمانیه و کرکوک شیوع پیدا نمود. نگرانی‌هایی بابت این بیماری iبه کشور داشتیم. بلافاصله پس از آگاهی از این مسئله، دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای مرزی iبه صورت آماده‌باش فعال شده‌اند، این مسئله اکنون کنترل شده و مشکلی از این بابت نداریم.

وی گفت: ۲۲ مسافر مبتلا iبه وبا که از عراق وارد کشور می‌شدند، شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند و هیچ انتقالی از این بیماری در ایران ملاحظه نشد. از نظر ما مسئله وبا در استان‌های هم مرز عراق همه شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.