معاینه چشم شیوه ای ساده برای بررسی پیشرفت ام اس

۵ م دیماه ،

به گزارش خبرگزاری مهر، توموگرافی انسجام اوپتیکی (OCT)، اسکنی است که ضخامت پوشش های شبکیه را اندازه گیری می کند.

این اسکن برای هر چشم فقط چند دقیقه طول می کشد و توسط پزشک انجام می گردد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز می گویند تحقیقات گسترده تری باید در مورد اثربخشی این آزمایش در معاینات روزمره صورت گیرد.

جدیدترین تحقیقات بر روی ۱۶۴ بیمار مبتلا به ام اس پیشرفت این بیماری را طی یک دوره دو ساله نشان داد.

ام اس بیماری است که سیستم اعصاب را در مغز و نخاع تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی را در حرکت عضلات، تعادل و دید ایجاد می کند. در ام اس لایه محافظه سلولهای عصبی – میلین- مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرد.

انواع مختلفی از بیماری ام اس وجود دارد که اغلب اشخاص مبتلا به این بیماری مبتلا به عود کننده بهبود یابنده می باشند که در آن نشانه های بیماری به طور مداوم در طول روزها هفته و ماه ها، عود می کنند و بهبود می یابند.

اغلب پس از یک دهه یا بیشتر، نیمی از بیماران مبتلا به این نوع از ام اس به بیماری پیشرونده ثانویه ای مبتلا می شوند که نشانه ها در آن به تدریج بدتر شده و دیگر بهبودی در کار نیست.

نوع دیگری از بیماری ام اس، بیماری پیشرونده اولیه است که نشانه ها در آن نسبت به روند اولیه بیماری، بدتر می گردد.

هیچ درمانی برای این بیماری نیست و داروها فقط می توانند پیشرفت این بیماری را کند کنند.

نظارت بر این بیماری برای پزشکان دشوار است چراکه دوره متنوعی دارد و غیرقابل پیش بینی است.

اسکن های مغزی می توانند التهاب و آسیب دیدگی ها را نشان دهند اما مشخص نیست آیا این تغییرات روی داده، تازه می باشند یا خیر و یا اینکه آیا این تغییرات آسیب های بعدی را در پی خواهد داشت یا خیر.

دانشمندان در تلاش برای یافتن شیوه های تشخیص ام اس ، معتقدند OCTمی تواند یک یاری رسان باشد. اسکن OCTضخامت رشته های عصبی موجود در شبکیه را اندازه گیری می کند.

برخلاف نورون ها در بقیه مناطق مغز که با پروتئین میلین پوشیده می شوند، نورونهای شبکیه هیچ پوشش میلینی ندارند. کارشناسان می گویند این به آن معناست که نورونهای شبکیه می توانند تازه ترین علایم آسیب ام اس را نشان دهند.

مطالعات دانش پژوهان دانشگاه جان هاپکینز حاکی از آن است که شبکیه مبتلایان به ام اس عود کننده بیش از آنهایی که ام اس شان از نوع عود کننده نیست، سریع تر نازک می گردد. به همین سبب است که میزان ناتوانی در آنها بیشتر می گردد.

همچنین اشخاص مبتلا به ام اس که مبتلا به ضایعات التهابی که در اسکن های مغزی قابل ملاحظه بود، نسبت به آنهایی که ضایعات مغزی قابل ملاحظه نداشتند، سریع تر شبکیه شان نازک می گردد.

مجریان این طرح می گویند: همانطور که درمانهایی برای کند سازی روند پیشرفت ام اس ابداع می گردد، آزمایش نازک شدگی شبکیه می تواند در ارزیابی موثر این درمانها مفید واقع شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه نورولوژی انتشار یافته است.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.