معتادان تزریقی از در و دیوار خانه های تاریخی شیراز بالا می روند!

اسمش عمارت ملی است. خانه تاریخی ثبت شده به شماره «۱۳۵۲۲» که با همه کثافت و دود و دم و مصیبت که از در و دیوارش می بارد باز هم در فهرست آثار ملی جا خوش کرده است.
همین نزدیکی ها، در بافت قدیم شیراز، در دل گذر سید ذوالفقار، درست در همین جاست که برای معتادان پرخطری که گیج و منگ درون این خانه می خزند، روز و شب معنا ندارد.
اینجا تنها چیزی که به چشم نمی خورد میراثی از فرهنگ است، نه از نقوش معماری دوران قاجار خبری است، نه حتی از یک حوض کاشیکاری و چند گلدان شمعدانی که لااقل چند لحظه هم که شده تو را از این تاریکخانه پر از کرم و بیماری بیرون ببرد.
تخریب! این تنها راه باقی مانده برای این خانه و خانه های مانند آن است که فرمانده انتظامی فارس بر آن پافشاری می کند.
به گزارش خبر جنوب اینجا دیگر تاریخ را یدک نمی کشد. اینجا تنها نمای کوچکی از فلاکت در خانه هایی است که این روزها تنها به واسطه قرار گرفتن در فهرست ملی باید وجود داشته باشند حتی به قیمت تبدیل شدن به منقلخانه های پر از فساد و تباهی.
سردار سجادیان بر این نکته اصرار دارد که امنیت اخلاقی جامعه از حفظ یک بنای میراثی مهم تر است.
او که چندی قبل تصمیم به تخریب این بنا گرفته بود، می گوید: در بافت قدیم خانه هایی وجود دارد که تبدیل به منقلخانه شده اما میراث فرهنگی دست روی آن گذاشته است و تا تصمیم می گیریم یک سری از این خانه ها را تخریب کنیم، میراث فرهنگی پای کار می آید و مدعی می شود که این خانه ها ثبتی است.
فرمانده انتظامی فارس با انتقاد به این مساله که این قبیل خانه های تاریخی به حال خود رها شده اند، گفت: نباید مشکلات موجود را به گردن دیگران بیندازیم. متاسفانه بسیاری از این عمارت های میراثی در بافت تاریخی شیراز مخروبه شده و به پناهگاهی برای معتادان تبدیل شده اند و باید هر چه سریع تر برای رفع این معضل اقدام شود.
وی از میراث فرهنگی خواست هر چه سریع تر نسبت به ساماندهی این بنا اقدام کند.
 در ادامه دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز با اشاره به وضعیت چنین خانه هایی، می گوید: نیروی انتظامی باید این موارد را به استانداری اعلام کند تا هرچه سریع تر پیگیری شود.
علی القاصی مهر با تاکید بر برخورد با این گونه معضلات، افزود: در صورت اعلام این گزارش، بررسی های لازم انجام خواهد شد و میراث فرهنگی باید دلایل و مدارک قانع کننده ای را ارائه دهد و اگر دلایل قانع کننده نباشد، اقدامات لازم برای رسیدگی به موضوع انجام می شود.
وی افزود: اگر خانه ای تاریخی است باید اقدامات لازم برای نگهداری از آن صورت گیرد نه اینکه به متروکه ای تبدیل شود تا محلی برای استعمال مواد مخدر باشد.
در ادامه این گفت وگو، فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان این که نباید صورت مساله را پاک کرد، می گوید: مالک این اثر تاریخی باید پاسخگوی مراجع قضائی باشد و تبدیل این بنا به خانه فساد و یا تیمی، چه تاریخی باشد و چه نباشد، جرم است.
وی در ادامه افزود: تخریب این بنای ملی از نظر قانون ممکن نیست و هرگونه تخریب و آسیب رسانی به آن پیگرد قانونی دارد زیرا اثر در فهرست ملی جای گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه می دهد: با توجه به اینکه بنای تاریخی مذکور دارای مالک است باید مالک بنا پاسخگوی شرایط موجود باشد.
فعالی می افزاید: خانه تاریخی و یا آپارتمانی که در سطح شهر وجود دارد، نیازمند مراقبت است و مالکین موظف به حفظ و نگهداری آن هستند و حال فرقی نمی کند که این عمارت ها در کجا واقع شده است و تبدیل آنها به خانه های فساد، جرم محسوب می شود، وی ادامه می دهد: تذکر کتبی نیز مبنی بر رسیدگی و ساماندهی اثر به مالک بنا، داده شده اما متاسفانه هنوز اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
به گفته یکی از کارشناسان میراث فرهنگی فارس این بنای تاریخی به دلیل نشت لوله های آب تخریب شده و با وجود این که خانه مذکور مالک دارد اما بنا رو به ویرانی است.
وی ادامه داد: بنای مذکور در فهرست ملی به ثبت رسیده است و مالک موظف است در حفظ و نگهداری آن کوشا باشد اما شواهد موجود حکایت از بی توجهی مالک به این اثر تاریخی دارد.

۴۵۴۵۱۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.