معرفی روسای دادگاه‌های عمومی بخش‌های جره، بالاده و کنارتخته، کمارج در استان فارس

معاون برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری استان فارس در مراسم تودیع و معارفه رییس دادگاه عمومی جره و بالاده با بیان این که قضاوت سه بعد دانش و تجربه و هنر دارد، گفت: اولین ویژگی این است که قاضی باید عالم باشد و بهترین و دانشمندترین افراد باید قاضی شوند.

به گزارش ایسنا،‌ سیدعبدالنبی نجیبی افزود: دانش قاضی به تنهایی کافی نیست و باید آمادگی فکری و ممارست داشته باشد چرا که قضاوت تصمیم‌گیری برسر بزنگاه‌ها است و تجربه و ورزیدگی آنان در این تصمیم‌گیری‌ها بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به این که هنر قضاوت، خلاقیت و زایش فکری و احاطه به همه جوانب و استفاده از نظرات متخصصان و اخذ بهترین تصمیم است، تصریح کرد: گاهی یک تصمیم سنجیده قاضی هم نظم را برقرار و مجرم را مجازات می‌کند و هم بقای خانواده او را توأمان حفظ می‌کند و این جز با هنرمندی قاضی میسر نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری استان فارس فلسفه مجازات در اسلام را پاک کردن و تزکیه جامعه دانست و گفت: هدف نهایی در اسلام از مجازات افراد سالم سازی جامعه و نزدیک شدن به قرب الهی است که به واسطه آن جامعه در مسیر تقوای قرار می‌گیرد.

نجیبی در بخشی دیگر از سخنانش بر رعایت تقوا توسط مسوولان قضایی تاکید کرد و افزود: انسان باید در ابتدای امر تهذیب و تزکیه نفس کند تا بتواند به مردم خدمت کند و کسی می‌تواند جامعه را اصلاح کند که خود صالح باشد.

معاون قضایی دادگستری استان فارس با بیان این که اولویت دستگاه قضایی بر ایجاد امنیت است، تصریح کرد: زمانی امنیت در یک جامعه به صورت واقعی تحقق می‌پذیرد که مردم احساس امنیت کنند و با همکاری مسوولان قضایی و اجرایی می‌توان حس امنیت را در جامعه ایجاد کرد.

نجیبی پیشگیری از وقوع جرم و تلاش برای ایجاد صلح و سازش در دعاوی را از دیگر اولویت‌های دستگاه قضایی برشمرد و اظهار کرد: باید فرهنگ صلح و سازش را با استفاده از فرهنگ قومی، بومی و دینی خود احیاء کرد و مسوولان مأمورند که مودت و دوستی را بین مردم بیشتر کنند تا نگرانی بین آنان در عدم احساس امنیت برطرف شود.

در پایان مراسم قاضی «ابوذر اسدی» به عنوان رییس دادگاه عمومی بخش جرده و بالاده معرفی و از خدمات قاضی «قاسم یوسفی» تقدیر بعمل آمد.

هم‌چنین در مراسم دیگری که به منظور معارفه رییس دادگاه عمومی بخش کنارتخته و کمارج برگزار شد معاون قضایی رییس کل دادگستری با تأکید بر گسترش فرهنگ مدارا و کاهش حس انتقام جویی در جامعه که مبتنی بر شرع مقدس اسلام و سیره پیامبر و ائمه است افزود: طی سالهای متوالی بیشترین رقم پرونده ها در دادگستری ایراد ضرب و جرح بوده که نتیجه حس انتقام جویی در بحث و دعوا است که خود حاکی از آستانه تحمل پایین مردم دارد.

وی ادامه داد: اگر خواهان کاهش جرایم در کشور هستیم یکی از راه‌های پیشگیرانه از وقوع جرم تقویت حس مدارا در جامعه که بایستی در این زمینه فرهنگ سازی صورت بگیرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه قضایی دادگستری استان فارس با بیان این که عمده قتل هایی که در استان صورت می گیرد بدون برنامه‌ریزی قبلی و اتفاقی بوده است، تصریح کرد: اگر فرهنگ مدارا در جامعه بسط یابد، فرهنگ صلح و سازش که نهفته در فرهنگ بومی است منجر به کاهش این گونه جرایم خواهد شد.

در پایان این مراسم قاضی حمید فرجانی به عنوان رییس دادگاه عمومی کنارتخته و کمارج معرفی شد و از خدمات قاضی جمشید کشکولی با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.