معرفی بازیگران واقعی بازار ارز

بینا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه بی‌تدبیری دولت و بانک مرکزی در آغاز روند صعودی نزخ ارز در بازار آزاد، یکی از دلایل بی ثباتی است، گفت: تقاضای کاذب و عدم اعتماد بازیگران واقعی بازار دلیل بی‌ثباتی نرخ ارز است.

به گزارش بینا، احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به دلایل اصلی روند صعودی نرخ ارز در بازار با وجود راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی و تأمین ارز متقاضیان، به فارس اظهار داشت: هم‌اکنون عرضه و تقاضای اقعی و منطقی در بازار وجود ندارد چراکه مردم هنوز با ترس از کاهش ارزش ریال به سمت خرید دلار، سکه و طلا می‌روند.

وی ادامه داد: متقاضیان غیرواقعی ارز یکی دیگر از دلایل افزایش صعودی قیمت هستند و با این روش عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی کار به جایی نخواهد رسید.

این عضو کمیسیون برنامه با بیان اینکه تولید‌کنندگان، واردکنندگان و متقاضیان اصلی ارز منتظر ساماندهی ارز توسط دولت و بانک مرکزی هستند؛ افزود:درچنین وضعیتی رغبتی هم برای واردات وجود ندارد.

امیرآبادی بی‌تدبیری بانک‌مرکزی و دولت نسبت به افزایش صعودی ارز در بازار را از دیگر دلایل نابسامانی ارز دانست و تصریح کرد: بانک‌مرکزی زمانی‌ که باید عرضه ارز در بازار را همراه با تأمین ارز مورد نیاز متقاضیان ارز انجام می‌داد، عرضه را متوقف و کاهش داد بنابراین مردم قیمت کالاها را با با دلار ۲ هزار ۷۰۰ تومانی یا بالاتر را نمی‌پذیرند.

وی افزود: بازیگران واقعی بازار هم نسبت به بازار بی‌اعتماد هستند؛ عدم ثبات اقتصادی و قوانین شفاف یکی از دلایل مهم عدم موفقیت بورس ارز بود و مرکز مبادلات ارزی هم به اعتقاد من همان بورس ارز به حساب می‌آید.

نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی بازار قیمت کالاهایی که به دلار هیچ ارتباطی ندارند، افزایش می‌یابد، گفت: دولت باید با تدبیر و اختصاص ارز مرجع کالاهای اساسی را وارد کند؛ مرکز مبادلات ارزی انتظار افزایش قیمت‌ها را دو چندان کرده است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.