معرفی دو کتاب با محوریت شخصت و زندگی آیت الله طالقانی

به گزارش ایرنا ، ایران در پنجم مرداد ماه شاهد یک اتفاق تاریخی است، اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دراین روز در تهران به امامت مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی، در دانشگاه تهران اقامه شد.

طالقانی قبل از شروع نهضت امام خمینی در سال ۱۳۴۱ طی سخنرانی تاریخی ‘جهاد و شهادت’، برپایی نماز جمعه را توسط یک امام عادل واجب دانست.

با پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال درخواست مردم مبنی بر اقامه نماز جمعه در شهرهای مختلف کشور، حضرت آیت الله طالقانی که سابقه برپایی نماز جمعه در زندان را نیز داشت ، پس از مشورت با دوستان و عده ای از علماء پیشنهاد تشکیل و برپایی و نماز جمعه در تهران و شهرستانها را به حضرت امام (ره) ارائه کرد.

در طول سالهای پس از انقلاب، نماز جمعه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای انقلاب اسلامی، همواره مورد توجه دشمنان داخلی و خارجی بود. این کینه تا آنجا بود که برای برهم زدن آن، نمازگزاران را با انفجار بمب به شهادت رساندند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این راستا کتاب ‘زندگی و مبارزات آیت‌الله طالقانی’ اثر حشمت‌الله عزیزی را منتشر کرد.

در این اثر آمده است: میان رهبران روحانی و سیاسی انقلاب، آیت‌الله طالقانی دارای ویژگی‌های خاصی است. ایشان از پیشگامان و از باسابقه‌ترین مبارزان روحانی علیه رژیم پهلوی بود که در سال‌های آخر سلطنت رضاشاه عملا وارد مبارزه شد.

طالقانی در طول چهل سال مبارزه و مجاهدت، که بیش از یازده سال آن را در زندان و تبعید سپری کرد، همواره پیشرو، هدایتگر و توازن بخش نیروهای انقلابی بود؛ به رغم آثار و نوشته های ارزشمند به جا مانده از ایشان و نقش مؤثر وی در پیروزی انقلاب اسلامی، به ‌جز معدود نوشته ها هنوز آن‌چنان که باید و شاید در مورد دیدگاه ها، مواضع، آثار و نقش ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی پژوهش های درخور توجهی انجام نگرفته است.

نوشته حاضر که حاصل بیش از یک سال تحقیق و پژوهش نویسنده با شوق و علاقه وافر به اندیشه های طالقانی صورت گرفته شامل پنج بخش و چندین فصل است. بخش اول به زندگینامه خانوادگی و حیات علمی ایشان می‌پردازد. در بخش دوم به طور مختصر به مبارزات سیاسی ـ اجتماعی طالقانی از دوران پهلوی اول تا پیروزی انقلاب اسلامی اشاره شده است.

بخش سوم به رابطه طالقانی با گروه ها و سازمان های سیاسی پرداخته و بخش چهارم شامل مباحثی از جمله مساله کردستان و ترکمن‌صحرا، شورای انقلاب، احیای نماز جمعه و مجلس خبرگان و به طور کلی به فعالیت های طالقانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان رحلت ایشان اختصاص دارد. آرا و اندیشه ها و دیدگاه های طالقانی فصول بخش پنجم را تشکیل می‌دهند.

در تالیف این اثر سعی شده تا حد ممکن از آثار و تالیفات طالقانی و اسناد و منابع دست اول استفاده شود. گـذشته از اسناد منتشرشـده از آیت الله طالقانی، از اسناد و اعلامیه های موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی استفاده شده است.

ابوذر انقلاب (سیری در زندگی و مبارزات آیت الله سید محمود طالقانی) نوشته سعیده سادات محتشمی‌پور اثر دیگری است که مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است.

در این اثر می خوانیم :’پدر’ اولین عبارتی است که با ذکر و یاد نامش به ذهن تداعی می‌شود.

آیت‌الله سیدمحمود طالقانی ،’پدر’ بود برای این امت؛ امتی که به صلاح و فلاح رسید.

فراهنگ **۱۶۳۰**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۶۸۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.