معرفی محبوبترین توزیع های لینوکس

موسسه های تحقیقاتی نظیر IDM و گارتنر تنها سیستم عامل های از پیش نصب شده را بررسی می کنند و نظرسنجی های روی وب مثل StatCounter و NetMarketShare نیز به آن اندازه دقیق نسیتند تا بتوانند بگویند کدامیک از توزیع های لینوکس محبوبتر از بقیه است.

به همین خاطر برای بدست آوردن این اطلاعات، مجبور شدیم به سایت اصلی ردیابی نسخه های دسکتاپ های خود لینوکس یعنی DistroWatch سربزنیم. البته قبل از خواندن این لیست  حتما باید به این نکته اشاره کنم  که محبوبترین لینوکس مخصوص کاربر نهایی ، در جیب های شما است نه روی دستکاپ کامپوترتان، یعنی آندرویید.

این سیستم عامل با در دست داشتن نیمی از بازار اسمارت فونهای آمریکا و همچنین قرار گیری روی بیش از صدها میلیون اسمارت فون در سرتاسر جهان محبوبترین توزیع لینوکس است اگرچه ۹۹ درصد کاربرانش نمی دانند که کاربر لینوکس هستند!

خود DistroWatch پیش از ارائه آمارش اعلام کرده است که این رتبه بندی با یک شیوه بسیار ساده و نه چندان مطمئن بدست آمده است و هیچ ربطی به میزان واقعی سودمند بودن، محبوب بودن و حتی سهم این ها  در بازار توزیع های لینوکسی ندارد.در واقع این آمار به سادگی تنها نشان می دهد که صفحه کدام یک از توزیع ها در سایت DistroWatch  به صورت روزانه بیشتر مورد بازدید کاربران واقع شده است و نه بیشتر!

حالا بیایید نگاهی اجمالی  به ۵ توزیع برتر لینوکس از دیدگاه سایت DistroWatch بیندازیم.

۵ توزیع برتر به ترتیب از پایین به بالا عبارتند از:

۵- Debian: من که خودم به شخصه از هوادارن دبیان نیستم و توزیع های مبتنی بر دبیان مثل اوبونتو و مپیس را ترجیح میدهم. اما مثل اینکه خیلی ها این توزیع را دوست دارند. دبیان همچنان یکی از مهمترین توزیع های لینوکس باقی مانده ، اما نه به این خاطر که پایه اصلی بسیاری از توزیع ها است بلکه به این خاطر که سالیان سال، مورد علاقه کاربران لینوکس بوده است.

۴- Fedora: هر احساسی هم که نسبت به فدورا داشته باشید باید بپذیرید که این توزیع چهارمین توزیع محبوب لینوکس است و هوادان خاص خودش را هم دارد. هر چند فدورا از رابط کاربری گنوم ۳ استفاده می کند که چندان دوست داشتنی نیست اما توسط کمپانی قدرتمند رد هت پشتیبانی می شود . پس اگر جزو افرادی هستید روی توسعه RHEL کارمی کنند، فکر عاقلانه ای است که یک کپی از فدورا را دم دست خود داشته باشید. با فدورا می توانید آینده RHEL را بیبینید. درواقع با RHEL برای استفاده از پشتیبانی شرکت رد هت باید هزینه اشتراک پرداخت می کردید.

۳- Ubuntu: حتما الان پیش خود فکر می کنید که چرا اوبونتو، محبوبترین توزیع موردعلاقه بسیاری از کاربران لینوکس در جایگاه سوم قرار گرفته است؟ شاید شما رابط  کاربری نسبتا جدید  اوبونتو یعنی Unity را خیلی دوست داشته باشید اما افراد زیادی هم هستند که اینطور فکر نمی کنند. درواقع اوبونتو بیشتر محبوب کاربران آماتور لینوکس است و کاربران حرفه ای تر آن را محدود کننده و دست و پاگیر می دانند و البته همین گروه هم بیشتر به DistroWatch سر می زنند!

گفته می شود که  مارک شاتل ورث ،بنیانگذار اوبونتو، معتقد است که در سال ۲۰۱۲  بیست میلیون کامپیوتر مبتنی بر این سیستم عامل در سرتاسر جهان فروخته می شود و تازه افرادی که خودشان اوبونتو را نصب می کنند هم حساب نکرده ! و این افراد همه  از کاربران جدید لینوکس هستند . اگر واقعا اوبونتو بتواند این دست از کاربران را به سمت لینوکس جذب کند ، فکر نمی کنم خیلی مهم باشد که کاربران قدیمی تر درباره این توزیع چه فکر می کنند؟

۲- Mageia: بله ! مگیا دومین توزیع محبوب لینوکس است. این توزیع یکی از انشعابات مندریوا ، توزیع تجاری لینوکس بود که در سپتامبر ۲۰۱۰ جای آن را گرفت. مندریوا در سال ۲۰۰۶ از مشکلات اقتصادی و مدیریتی فراوانی رنج می برد. با این حال این شرکت همچنان به کار خود ادامه داد و مگیا را به جای آن نشاند. این توزیع به سرعت در میان لینوکسی ها محبوب شد.

اما علت محبوبیت مگیا چیست؟ به عقیده من مگیا یکی از سرراست ترین و آسان ترین توزیع های لینوکس است.برخلاف رابط کاربری Unity اوبونتو، مگیا از KDE 4.8 که خیلی کاربردوست تر است استفاده می کند. این رابط ، یک نسخه رفو شده KDE است که بر اساس آخرین نظر سنجی LinuxQuestions، محبوبترین رابط دستکتاپ لینوکس در جهان است.

۱-      Mint Linux: خیلی تعجبی ندارد که لینوکس مینت، محبوبترین توزیع باشد. مینت واقعا یک توزیع بسیار عالی است.حتی با وجود اینکه اوبونتو در حال حاضر از Unity استفاده می کنند ، کار با مینت برای کاربران بسیار لذت بخش و دوست داشتنی است.

علت محبوبیت بالای مینت، مسلما رابط کاربر برجسته اش سینامون است که تداعی کننده گنوم ۲٫x می باشد. وجود این محیط بسیار جذاب در کنار پشتیبانی قوی نرم افزاری و سخت افزای، دیگر جایی برای پرسش درباره محبوبیت زیاد لینوکس مینت باقی نمی گذارد!

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.