معرفی نامزدهای جایزه انجمن کارگردانان آمریکا / کاترین بیگلو برای دومین جایزه رقابت می‌کند

۱۹م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین، انجمن کارگردانان (DGA) سه‌شنبه شب اسامی نامزدهای شصت و پنجمین دوره جایزه سالانه خود را معرفی کرد.
 

بن افلک («آرگو»)، کاترین بیگلو («۳۰ دقیقه بامداد»)، تام هوپر («بینوایان»)، آنگ لی («زندگی پی») و استیون اسپیلبرگ («لینکلن») برای دریافت جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی رقابت می‌کنند.
 

از این جمع بجز افلک، باقی پیش از این یا نامزد جایزه DGA بوده‌اند یا برنده آن شده‌اند. هر پنج نفر می‌توانند تا حد بسیاری امیدوار باشند که در جوایز اسکار ۸۵ در بخش کارگردان نامزد یا حتی برنده می‌شوند.
 

در پنج سال قبل، از ۲۵ نامزد جایزه انجمن کارگردانان در بخش کارگردانی فیلم بلند سینمایی، ۲۱ نفر نامزد اسکار آن سال هم شده‌اند که این به خاطر عضویت همزمان تعداد بسیاری از اعضاء این انجمن در شاخه کارگردانان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی است.
 

تنها موارد استثنا، شان پن («درون حیات وحش» در ۲۰۰۷)، کریستوفر نولان («شوالیه تاریکی» در ۲۰۰۸ و «آغاز/تلقین» در ۲۰۱۰) و دیوید فینچر («دختری با خالکوبی اژدها» در ۲۰۱۱) بودند. از سوی دیگر در یک دهه اخیر تنها دو بار پیش آمده که تمام نامزدهای DGA نامزد اسکار هم شده‌اند: ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹٫
 

۹ سال پیاپی است که برندگان جایزه انجمن کارگردانان در بخش کارگردانی فیلم بلند سینمایی، اسکار کارگردانی را هم می‌برند، ازجمله پارسال که میشل هازاناویسیوس برای «هنرمند» برنده هر دو جایزه شد.
 

آخرین بار سال ۲۰۰۲ برنده این دو جایزه متفاوت بود. در آن سال راب مارشال برای «شیکاگو» جایزه DGA را برد، اما رومن پولانسکی برای «پیانیست» برنده اسکار بهترین کارگردان شد.
 

در مجموع، از سال ۱۹۴۸ که جایزه انجمن کارگردانان برای اولین بار اعطاء شد، غیر از شش مورد، برندگان این جایزه در نهایت جایزه اسکار بهترین کارگردان آن سال را نیز دریافت کرده‌اند.
 

در حالی که افلک برای اولین بار نامزد جایزه DGA می‌شود، بیگلو سال ۲۰۰۹ برای «قفسه درد» این جایزه را برد و هوپر سال بعد برای «قفسه درد» جایزه را دریافت کرد. لی پیش از این سه بار نامزد بوده و برای «ببر خیزان، اژدهای پنهان» و «کوهستان بروکبک» برنده شده است.
 

اسپیلبرگ هم ۱۱ بار نامزد جایزه DGA بوده و برای «رنگ ارغوانی»، «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» این جایزه را گرفته است.
 

لی و اسپیلبرگ در عین حال دو نفر از شش کارگردانی می باشند که جایزه انجمن کارگردانان را بردند، اما اسکار آن سال را نگرفتند.
 

اسکار بهترین کارگردان سال ۱۹۸۵ به سیدنی پولاک برای «از آفریقا» رسید و اسپیلبرگ که برای «رنگ ارغوانی» نامزد بود، مراسم را دست خالی ترک کرد. استیون سودربرگ هم در سال ۲۰۰۰ برای «قاچاق» برنده شد و لی با «ببر خیزان، اژدهای پنهان» در این بخش به جایی نرسید.
 

«آرگو» و «لینکن» تنها فیلم‌های فصل جوایز سینمایی امسال می باشند که نامزد جوایز انجمن کارگردانان، انجمن تهیه‌کنندگان، انجمن نویسندگان و انجمن بازیگران آمریکا شده‌اند.
 

افلک و بیگلو در فصل جوایز بیشترین محبوبیت را نزد منتقدان فیلم داشتند و در کنار لی، اسپیلبرگ و کوئنتین تارانتینو («جانگو آزاد شده») نامزد جایزه گلدن گلوب هم می باشند. اسپیلبرگ تاکنون حتی جایزه یک گروه از منتقدان را هم نگرفته است.
 

از جمله کارگردانانی که به فهرست DGA راه پیدا نکرده‌اند می‌توان به پل تامس اندرسن («مرشد»)، وس اندرسن («قلمرو طلوع ماه»)، میشائل هانکه («عشق»)، دیوید ا. راسل («کتاب بارقه امید»)، تارانتینو و بن زیتلین («جانوران محیط وحش جنوب») اشاره کرد.
 

برندگان جوایز سالانه انجمن کارگردانان ۲ فوریه (۱۴ بهمن) در مراسمی در هالیوود اند هایلند مشخص می‌شوند.
 

اسامی نامزد این انجمن در بخش تلویزیون چهارشنبه و اسامی نامزدهای بخش مستند دوشنبه هفته آینده اعلام خواهد شد.
 

ورایتی / ۸ ژانویه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.