معرفی و آشنایی با جاذبه های زیبای باکو و دیدنی هند

آشنایی با پایتخت آذربایجان با تور باکو

مسافرت, در تقویت سلامت عمومی و افزایش خلاقیت موثر است. بنابراین, اگر سعی کنید حداقل یک بار در سال, برای مسافرت برنامه ریزی کنید, نه تنها روح و جسم خود را جلا داده اید, بلکه با فرصت های بی شماری در زندگی روبرو خواهید شد. اگر به فکر تدارک سفری به باکو یا هندوستان هستید, خواندن این نوشته, شما را با بخشی از میراث فرهنگی و اماکن قدیمی این دو مقصد گردشگری آشنا خواهد کرد

باکو, مرکز فرهنگی, صنعتی و سیاسی جمهوری آذربایجان و یکی از زیباترین شهرهای دنیاست. بندر باکو در ساحل غربی دریای خزر و در مرز اروپا و آسیا واقع شده و دارای منابع بسیار غنی نفتی است. باکو با داشتن مراکز طبیعی, تاریخی و فرهنگی متعدد به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده است.

اماکن تاریخی که می توان در تور باکو بازدید کرد

شهر قدیمی (Icheri Sheher)
شهر قدیمی باکو درست در ساحل دریای خزر قرار دارد و از سه طرف با دیوارهای ضخیم محصور شده است. این شهر در سال ۱۳۸۵ میلادی توسط سلسله شیروانشاهیان به عنوان پایتخت انتخاب شد و چون در مسیر تجاری جاده ابریشم قرار داشت, ثروت زیادی را به خود جذب کرد. در اواخر دهه ۱۸۰۰ ، رونق نفتی, بودجه گسترش شهر را تامین کرد و مرزهای آن از شهر قدیمی بسیار فراتر رفت. همچنین قیمت تور باکو سفر باتو را از دست ندهید.

معروفترین بناهای شهر قدیمی عبارتند از

• کاخ شیروانشاهیان (کاخ شیروان شاه)

کاخ شیروانشاه از قدیمی ترین نمادهای باکو و اقامتگاه شاهان سلسله شیروانشاه است. شیروان شاهیان اعراب پارسی شده بودند که بر بخش هایی از آذربایجان حکومت می کردند. بنا در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده و در ۱۹۲۰، روسها بهترین سرامیک ها و شاهکارهای موجود در آن را به موزه های سن پترزبورگ و مسکو انتقال دادند.

• برج دختر (Maiden Tower)

برج دختر یک ساختمان ۸ طبقه استوانه ای است که در قرن های ۱۸ و ۱۹ میلادی, عملا جزئی از سیستم دفاعی باکو بوده و نقش فانوس دریایی را نیز بر عهده داشته است. مایدن هم مثل برج شیروان شاه, داخل دیوارهای قدیمی شهر قرار دارد.

• دروازه مراد (Murad’s Gate)
دروازه مراد در سمت دیوار شرقی شهر قدیمی قرار دارد و نشانگر دوره ای از تاریخ قرن شانزدهم است که باکو توسط ترکها فتح شد و به نام سلطان مراد ترک نامگذاری شد.

• مسجد بی بی هیبت (Bibi-Heybat Mosque)
مسجد تاریخی بی بی هیبت، از بناهای مهم معماری اسلامی در جمهوری آذربایجان است که در قرن سیزدهم ساخته, در سال ۱۹۳۶ توسط بلشویک ها تخریب و در دهه ۱۹۹۰ مجددا بازسازی شد.

معبد آتشگاه (Fire Temple)
آتش در آیین های هندو و زرتشت مقدس شمرده می شود و اینکه این بنا متعلق به پیروان کدام آیین بوده, مورد بحث است. آتشگاه باکو ساختمانی قلعه مانند است و از مجتمع پنجگانه‌ای با یک حیاط تشکیل شده است.

سایر مکانهای قدیمی تور باکو
سایر برج های معروف باکو Sabil, Ramana، Mardakyand و Shikh می باشند. بعضی از حمام‌های تاریخی شهر باکو هنوز فعال هستند. مثلا قدیمی ترین حمام Mehellesi, یا حمام Teze Bey که مدرن‌ تر است. کاروانسرا از مهمترین عناصر معماری شرقی به ویژه در مسیرهای تجاری مانند باکو بوده و به عنوان نمونه می توان از کاروانسرای مولتانی (Multani) نام برد.

جاذبه های توریستی هند با تور هند

در تور هند دیدنی های هند بی شمارند و افراد مختلف با هر سلیقه ای می توانند از آن بهره مند شوند. هند سرزمینی برای ماجراجویی, طبیعت, حیات وحش, غذاهای متنوع, میراث فرهنگی و اماکن باستانی, مراکز مذهبی, معابد, مساجد, یوگا و معنویت است. در اینجا معروفترین اماکن قدیمی تور هند معرفی شده اند:

• تاج محل(Taj Mahal)
تاج محل در شهر آگرا, از ایالت اوتار پرادش هند واقع شده و میراث جهانی است. این بنا, یادبود عشق مفرط شاه جهان به همسر زیبایش, ممتاز محل, است که نتوانسته بود با همه ثروت و قدرت خود, از مرگ او جلوگیری کند.

• هاوا محل (Hawa Mahal)
هاوا محل، معروف ترین ساختمان جیپور است و در بازار شلوغ جوهاری (Johari) قرار دارد. این بنای پنج طبقه با داشتن پنجره های مشبک بسیار، توسط بانوان سلطنتی مورد استفاده قرار میگرفت تا در حالی که خود از دیدرس دور بودند, زندگی روزانه شهر را از طریق پنجره ها به تماشا بنشینند.

• استوپای بزرگ سانچی (Sanchi)

روستای سانچی در ایالت مادیا پرادش هندوستان است و بناهای تاریخی ۳ قرن پیش از میلاد را در خود جای داده ‌است. استوپا ساختمان گنبد گونه ای است که برای زائرین بودا اهمیت خاصی داشته دارد.

• رانی-کی-واو (Rani Ki Vav)
رانی کی واو بزرگترین آب انبار جهان است و در گوجرات هند قرار دارد. این آب انبار در قرن ۱۱ به دستور یک ملکه هندی در منطقه‌ای خشک و دره‌ای عمیق ساخته شد.

• قطب منار (Qutub Minar)
بلندترین مناره آجری جهان، در اوایل قرن سیزدهم به به تقلید از «منار جام» افغانستان، ساخته شد. قُطُب منار یکی از اولین و برجسته‌ترین نمونه‌های معماری هندو-اسلامی است و در نزدیکی ایستگاه مترو دهلی نو واقع شده است.

• معبد بریهادس وارا (Brihadeeswarar)
بریهادس وارا معبدی در ایالت «تامیل نادو» هند است و مردم محلی آن را با نام «معبد بزرگ» می شناسند. این سازه در سال ۱۰۱۰ میلادی توسط یکی از بزرگترین امپراطوری های هند برای خدای شیوا ساخته شده است.

صومعه تاوانگ (tawang)
تاوانگ, بزرگترین صومعه هند و دومین صومعه بزرگ جهان است و در سال ۱۶۸۰ و بنا به درخواست دایی لامای پنجم ساخته شده است. کتابخانه این ساختمان با شکوه و مرتفع سه طبقه, دارای چندین متن نادر باستانی و یک تصویر ۱۸ پایی از بودا است.

معبد کنارک سان (Konark Sun)
این معبد در اوریسا (Orissa) و در سال ۱۲۵۵ میلادی ساخته شده است. شبیه یک ارابه عظیم با ۲۴ چرخ طراحی شده که توسط ۷ اسب کشیده می شوند. ۲۴ چرخ نمادی از ساعات شبانه روز و هفت اسب به عنوان روزهای هفته هستند.

معبد ویتالا (Vittala)
معبد ویتالا, با داشتن یک ارابه سنگی نمادین و کارهای مجسمه سازی چشمگیر، معروف ترین ساختمان شهر باستانی همپی و از جاذبه های تور هند است.

نالاندا (Nalanda)
مخروبه نالاندا در ایالت بهار واقع شده و در قرن هفتم میلادی یک مرکز پر رونق یادگیری برای سراسر شبه قاره و از دور تا تبت ، چین ، کره و آسیای میانه بوده, ۱۰۰۰۰ دانشجو و ۲۰۰۰ استاد را در خود جای می داده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.