معرفی ۵۰۰ هزار فرصت کارآموزی دانشجویان در سامانه ملی/ثبت ۲۵ هزار تقاضای صنعت در شرایط کرونا

مدیر کل دفتر مرکزی ارتباط با صنعت و خدمات فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار ظرفیت پذیرش کارآموزی دانشجویی در سطح کشور خبر داد و گفت: در شرایط شیوع کرونا و پیاده‌سازی فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از ۵ هزار تقاضای کارآموری از سوی دانشجویان در این سامانه ملی جایابی کارآموزی ثبت و ۲۵ هزار ظرفیت جدید از طرف صنعت در مدت نیمه تعطیلی دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

دکتر حسن‌علی ازگلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سامانه ملی کارآموزی از ۲ سال قبل با هدف تسهیل کردن فرآیند جایابی کارآموزی‌ دانشجویان در واحدهای صنعتی کشور اجرایی شد، افزود: اکثر رشته‌های دانشگاهی دارای واحدهای کارآموزی و یا کارورزی هستند و معمولا این دغدغه وجود داشت که دانشجویان محل مناسبی برای کارآموزی بیایند.

وی با بیان اینکه این فرآیند تاکنون دستی صورت می‌گرفت، اظهار کرد: با راه‌اندازی سامانه ملی، این فرآیند الکترونیکی شد و این فرصت را برای کارآموزان و صنعت فراهم کردیم که از میان متقاضیان، کارآموزان مورد نظر خود را پیدا کنند؛ ضمن آنکه کارآموزان بتوانند در صنعت مورد نظر خود واحد کارآموزی را بگذرانند.

ازگلی با بیان اینکه پیش از این تعداد واحدهای پذیرنده کارآموز از تعداد متقاضیان کارآموزی که دانشجویان کشور هستند، کمتر بوده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سامانه کارآموزی به طور میانگین ظرفیت واحدهای پذیرنده کارآموزان ۵ برابر تعداد کارآموزان درخواست کننده است؛ چرا که این سامانه بستری را فراهم کرده که همه دانشجویان از میان فرصت‌های موجود، موردی که تمایل بیشتری دارند را انتخاب کنند.

مدیر کل دفتر مرکزی ارتباط با صنعت و خدمات فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به عملکرد این سامانه در جایابی دانشجویان متقاضی کارآموزی، گفت: سال ۹۷ که سال ابتدایی فعالیت این سامانه بود، فرآیند جایابی کارآموزی ۶۴ هزار دانشجو از طریق سامانه ملی کارآموزی انجام شد و در سال ۹۸ نیز تعداد واحدهای دانشگاهی و تعداد واحدهای پذیرنده در این سامانه تقریبا در کل کشور افزایش یافت.

وی ادامه داد: در این سامانه در سال ۹۸ بیش از ۵۰۰ هزار ظرفیت پذیرش کارآموز در سطح کشور ایجاد شد و این از کل تعداد دانشجویانی که واحد کارآموزی را اخذ کردند، بیشتر بوده است.

به گفته این مقام مسوول، ظرفیت‌های ایجاد شده در این سامانه بسیار بیشتر از متقاضیان ورود به دوره کارآموزی بوده است.

ازگلی یادآور شد: این سامانه جایابی کارآموزان حوزه‌های صنعتی، خدماتی، علوم انسانی و هنر و کلیه رشته‌ها را شامل می‌شود، به گونه‌ای که جایابی برای بیش از ۹۵۰ رشته –گرایش در مقاطع کاردانی و کارشناسی را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به ارائه رشته‌های خاص در دانشگاه‌هایی چون  فنی‌وحرفه‌ای، پیام نور و غیر انتفاعی، افزود: موقعیت کارآموزی برای این رشته‌های خاص نیز در این سامانه بارگذاری شده؛ از این رو این سامانه برای همه دانشجویان قابل بهره‌برداری است.

به گفته وی در سامانه ملی کارورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در یک ماه و نیم اخیر ویرایش جدید صورت گرفت و در آن مواردی چون ارزیابی صنعت از دانشجو و دانشجو از صنعت، بارگذاری فایل پایان دوره دانشجویان، گزارش کار ارائه شده از سوی دانشجویان، ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی به دانشجویان پیش‌بینی شده است.

ازگلی اضافه کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، کاهش مراودات اجتماعی در شهرک‌های صنعتی و یا در سطح شهر و دانشگاه‌ها پیاده‌سازی شد، ولی در این مدت ۵ هزار و ۵۰۰ درخواست جدید از سوی دانشجویان برای ما ارسال شد، ضمن آنکه ۲۵ هزار ظرفیت جدید از طرف صنعت در مدت نیمه‌تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ایجاد شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه تلاش می‌شود تا این سامانه کیفی‌سازی شود، خاطر نشان کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های آزاد و برخی از دانشگاه‌های بزرگ دولتی کشور به امضا رساندیم. این تفاهم‌نامه‌ها در زمینه توسعه خدمات بوده است که مهمترین آن جایابی دانشجویان بوده است.

وی پیک جایابی برای کارآموزی دانشجویان را از نیمه دوم فصل بهار تا پایان تابستان دانست و گفت: با راه‌اندازی این سامانه این پیک شکسته شد و ارائه درخواست‌ها به کل سال تسری یافته است. به این ترتیب در همه ماه‌های سال هم ظرفیت پذیرش کارآموزی وجود دارد و هم سامانه با پشتیبانی که در کل ایام هفته دارد، خدمت‌رسانی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که میزان جذب کارآموزان در صنعت چقدر بوده است، با بیان اینکه زمانی که کارآموزی به پایان می‌رسد، میزان جذب آنها در صنعت مشخص می‌شود، توضیح داد: کارآموزی یکی از واحدهای درسی دانشجویان به شمار می‌رود و انتظار می‌رود دانشجویان بعد از دوره آموزشی و فارغ‌التحصیلی، جذب صنعت شوند و ما برای پایش، گزینه‌ای در این سامانه قرار دادیم.

ازگلی ادامه داد: زمانی که صنعت می‌خواهد نظر خود را درباره کارآموز در این سامانه اعلام و نمره کارآموز را درج کند، گزینه‌ای گنجانده شد و از آنها سوال شد که آیا تمایل به جذب این کارآموز را دارید یا خیر و به این ترتیب تمایل صنعت برای جذب افراد به دست آمده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.