معروف ترین مسجد تاجیکستان تعطیل شد

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری’تاج نیوز’،نهاد دولتی کمیته دین تاجیکستان که پیشتر برگزاری نماز جمعه در این مسجد را برای مدت سه ماه و سپس تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده بود؛چهارشنبه هفته گذشته با ارسال نامه ای به هیأت موسس این مرکز عبادی،اقامه نماز پنج وقته را نیز ممنوع کرد.

این کمیته دی ماه سال گذشته اعلام کرد که مقامات تاجیک طی سه ماه تصمیم خواهند گرفت که آیا با ادامه فعالیت مسجد محمدیه شهر وحدت که در ۲۵ کیلومتری شهر دوشنبه قرار دارد،موافقت کنند یا خیر؟

این نهاد اقامه نماز جمعه در مسجد’محمدیه’ شهر ‘وحدت’ را به خاطر برگزاری مقتل خوانی درعاشورای حسینی و باتهام آنچه ‘ایجاد تفرقه میان سنی ها و شیعیان’ خواند،ممنوع کرده بود.

کمیته امور مذهبی این مسجد را به دلیل ارتباطاتش با برادران توره جان زاده(فعالان سیاسی تاجیک)و پس از بروز اختلاف میان ‘سیدمکرم عبدالقادر زاده’ رئیس شورای علما با توره جان زاده ها تعطیل کرد.

دادگاه شهر وحدت تاجیکستان پیشتر ‘حاج اکبر و نورالدین توره جان زاده’را به رفتار خلاف قانون درجریان برپایی مراسم عزاداری عاشورای حسینی و بی احترامی و بدگویی نسبت به معاویه متهم کرده بود.

رفتار برادران توره جان زاده طبق ماده ۴۶۰ قانون کیفری (رفتار آشوبگرانه، بیان الفاظ رکیک در حضور جمع، آزار و اذیت توهین آمیز لفظی، نقض نظم عمومی و اخلال در آرامش مردم) عنوان شده است.

به هر حال حاج اکبر توره جان زاده تأکید کرده است که علیه حکم اخیر این دادگاه به دادگاه عالی تاجیکستان شکایت خواهد کرد.

حاج اکبر از روحانیان سرشناس و شخصیت‌های مطرح سیاسی تاجیکستان است.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۸۹۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.